تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی در یک سال

سیاست های بانک مرکزی توانست بازار ارز را از لبه پرتگاه نجات داده و ارزش پول را در مقایسه با سال قبل ۴۰ درصد تقویت کند

خروج آمریکا از برجام و تحریم کامل نفت ایران توسط واشنگتن در سال گذشته باعث شد بهای ارز در بازار ایران با جهش روبرو شود.

در آن دوره قیمت دلار که در حدود 4 هزار و 400 تومان بود ناگهان تا 16 هزار تومان افزایش یافت و همین وضعیت برای یورو و سایر ارزها نیز اتفاق افتاد.

سیاست های رییس کل پیشین بانک مرکزی اما نتوانست مشکلات ارزی را برطرف کند و با هجوم سفته بازها به بازار ارز، هر روز وضعیت این بازار وخیم تر شد.

با تغییر سیاست های بانک مرکزی و تغییر رییس کل این بانک آرامش آرام آرام به بازار ارز بازگشت که بیشتر این آرامش به دلیل اتخاذ چند سیاست همزمان برای کنترل بازار بود.

همتی بعد از روی کار آمدن خود تلاش کرد تا شرایطی را ایجاد کند که از یک سو تقاضای کاذب بازار ارز متوقف شود و از سوی دیگر زمینه های عرضه منطقی ارز به بازار فراهم شود و در این مسیر به جای اتکای صرف به منابع ارزی بانک مرکزی روی بازگشت ارزهای صادراتی و بازگشت ارزهای خانگی اصرار کرد.

اجبار صادرکنندگان به بازگشت ارز صادراتی از یک سو و ایجاد مشوق هایی برای بازگشت ارزهای خانگی در کنار تزریق ارز به بازار و تقویت سامانه نیما و هدایت تقاضای واقعی به سمت این بازار در کنار کنترل صرافی ها و ایجاد شفافیت های ارزی در کشور و توقف تخصیص های غیرضروری ارزی مانند ارز مسافرتی و ... همگی باعث شد بازار ارز روند کاهشی ارامی را در پیش بگیرد و به تدریج به وضعیت باثبات فعلی برسد.

کارشناسان معتقدند با آغاز به کار بازار متشکل ارزی که مدتی است در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد قطعا قیمت ارز بیش از این نیز کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر کاهش شدید اختلاف بهای ارز بازار با ارز سامانه نیما شرایط را برای تک نرخی کردن قیمت نیز فراهم کرده است و در مجموع باید گفت سیاست گذاری ارزی در یک سال گذشته موفق بوده است.

نتیجه این نوع سیاست گذاری به گفته رییس کل بانک مرکزی تقویت ۴۰ درصدی پول ملی نسبت به یک سال پیش بوده است.

عبدالناصر همتی در این ارتباط در فضای مجازی در یادداشتی نوشت؛ سال گذشته، در این ایام، وضعیت تلخی بر اقتصاد کشورمان حاکم شده بود. دولت آمریکا و متحدین منطقه‌ای آن، با شروع جنگ تمام عیار اقتصادی و راه انداختن ماشین جنگ روانی و تبلیغاتی، در اندیشه فروپاشی کشور از طریق اقتصاد و با ابزار سقوط ارزش پول ملی و نهایتا، ایجاد هرج و مرج در سراسر کشور بودند.

وی افزود: خداوند متعال را شاکرم، با هدایت و حمایت‌های مقام معظم رهبری، رئیس محترم و سران قوا و از همه مهمتر، مقاومت و همراهی تحسین برانگیز مردم عزیز، تدابیر و اقدامات بانک مرکزی و برنامه منسجمی که در این راستا تنظیم کردیم، با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها توانستیم با یکی از پیچیده‌ترین و بی سابقه‌ترین تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی و پولی با قدرت مقابله کرده و ثبات و آرامش را به بازار ارز و سایر بازار‌ها برگردانیم.

به گفته همتی امروز، درست نسبت به یک سال پیش، پول ملی ۴۰ درصد تقویت شده و رشد تورم مهار گشته و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است. مردم عزیز، خصوصا اقشار با درآمد‌های پایین و حقوق ثابت، سختی زیادی را تحمل کرده و می‌کنند. لیکن، این روز‌ها، طلیعه پیروزی مقاومت مردم بیش از همیشه آشکار شده است.

همتی ادامه داده است: آنچه من و همکارانم را به ادامه این مسیر هر روز مصمم‌تر می‌کند، امید به بهبود شرایط زندگی و رفاهی اقشار آسیب دیده از فشار تحریم‌ها و تلاش جدی مسئولین برای خدمت بهتر به مردم عزیر کشورمان است.

کد خبر 30716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =