پیش شرط های تامین مالی SME ها در بازار سرمایه

سعید ترکمان می گوید: بازار سرمایه در حال حاضر پاسخگوی تامین سرمایه بزرگان تولید کشور است ولی تا امروز صنایع کوچک و متوسط در این حوزه راه به جایی نبرده اند؛ تغییر این روند نیازمند جذابیت نرخ ها و حذف بروکراسی در فرایند تامین مالی در بازار سرمایه است

بازار سرمایه در چند سال اخیر بستر تامین سرمایه ارزی را برای بخش تولید فراهم کرده اما به دلیل بروکراسی زیاد این فرایند برای واحدهای کوچک و متوسط، عملا در میانه راه منصرف شده اند و یا به سرانجام نرسیده اند.

سعید ترکمان در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز پیرامون شرایط و ارزیابی توان بازار سرمایه کشور برای تامین مالی ارزی تولید صادرات محور گفت: عمده هزینه صادرکنندگان برای تامین نیازهای خود، ریالی است و به جز ابرپروژه های تولیدی همچون پتروشیمی و فولاد این واحدها تنها با تامین نیاز ریالی مرتفع می شود.

وی گفت: نرخ پول در بازار سرمایه با احتساب هزینه های جانبی آن از نرخ پول رسمی کشور، بیش از 28 درصد تمام می شود؛ در حالیکه واحدهای صادراتی می توانند با نرخ 18 درصد از سیستم بانکی تامین مالی کنند بنابراین به صرفه نبوده و انگیزه ای از این منظر برای تامین مالی از بازار سرمایه برای بخش تولید و صادرات وجود ندارد.

ترکمان به تجربه موفق صندوق های تامین مالی در دنیا برای تامین مالی تولید اشاره کرد و گفت: صندوق های تامین مالی بخشی از ریسک را خودشان تقبل کرده و نشان تجاری را به عنوان وثیقه می پذیرند؛ در بازارهایی مانند بازار ایران که با ریسک هایی چون نوسان نرخ ارز روبروست، پذیرش این ریسک به مثابه گام موثر و بلندی برای تامین مالی مطلوب واحدهای تولیدی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت: در حوزه شرکت های کوچک و متوسط به جز چند شرکت بورسی، تامین سرمایه ای از سوی بازار سرمایه را شاهد نبوده ایم.

این  فعال  صنعت  پلیمر و پلاستیک اظهار داشت:  از هشت هزار واحد صنعتی فعال در صنعت پلاستیک، علی رغم جلسات متعدد با کارگزاران و سازمان بورس در کمیسیون های صادراتی صنایع پلیمری، حتی بزرگترین واحدهای این حوزه موفق به تامین سرمایه از طریق بازار سرمایه نبوده اند.

وی یادآور شد: بازار سرمایه در حال حاضر پاسخگوی تامین سرمایه بزرگان تولید کشور است ولی تا امروز صنایع کوچک و متوسط در این حوزه راه به جایی نبرده اند و تغییر این روند نیازمند جذابیت نرخ ها و حذف بروکراسی در فرایند تامین مالی در بازار سرمایه است.

ترکمان گفت: عمده خرید واحدهای صادراتی کوچک و متوسط شامل هزینه های جاری، پرداخت دستمزدها به ریال است و اگر بازار سرمایه بتواند تامین سرمایه در گردش واحدهای صادراتی را تسهیل کنند و جذابیت این پروسه را برای تولیدکننده صادراتی بیشتر کند قطعا شاهد چرخش مسیر تامین مالی از سمت و سوی نظام بانکی به سمت بازار سرمایه خواهیم بود.

 

کد خبر 30723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =