رویکرد وزارت بازرگانی، صادرات محور باشد

حال که دولت و مجلس در نهایت به یک جمع بندی مشخصی رسیده و تصمیم خود را برای احیای وزارتخانه بازرگانی گرفته اند، برای انتخاب وزیر بهتر این است یک فرد اقتصادی به کار گرفته شود

سعید اشتیاقی عضو اتاق بازرگانی اتاق تهران  با تشریح فاکتورهای اثر گذار در انتخاب وزیر برای وزارتخانه بازرگانی، گفت: در همین ابتدای راه شکل گیری وزارتخانه بازرگانی، بخش خصوصی باید به بازی گرفته شود و فردی انتخاب شود که هم اقتصاد بداند و هم با جنس فعالیت اقتصادی آشنا باشد. به گفته او، نباید برای انتخاب وزیر بازرگانی سیاسی نگاه کرد. در عین حال، رویکرد نخست وزارتخانه جدید بازرگانی باید  بیشتر صادرات محور باشد تا از این محل تولید نیز رونق بگیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه 3 مهر) با کلیات طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی موافقت کردند.  نمایندگان خانه ملت با 132 رأی موافق، 78 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن به کلیات این طرح رای مثبت دادند. حال  چنانچه این امر مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار گیردٰ؛ اولین موضوعی که اهمیت پیدا می کند انتخاب وزیری کارآمد برای این وزارتخانه جدید است. اما سوالی که دراینجا مطرح می شود این است که گزینه های پیشنهادی باید چه از ویژگی برخودار باشند و اینکه وزارت بازرگانی باید چه رویکردی را به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار دهد؟ اما فعالان اقتصادی که ارتباط مستقیمی با این وزارتخانه دارند؛ چه می گویند؟

در همین رابطه، سعید اشتیاقی عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با ما در این باره عنوان کرد: هرچند در بحث طرح تفکیک، بارها مخالفت خود را در این زمینه بیان کردیم، اما در نهایت امر، مجلس شورای اسلامی رای اعتماد به شکل گیری وزارتخانه بازرگانی، داد؛ با این تصمیم مشترک که از سوی دولت ومجلس گرفت شده، ما نیز مخالفتی نخواهیم داشت و سعی می کنیم پای کار باشیم.

او ادامه داد: به موجب این تصمیم ما نیز به دنبال این هستیم که با به کاربستن روش های درست مدیریتی و اجرایی در این وزارتخانه  جدید، شاهد رونق تجارت در کشور و سرو سامان  دادن به دو مقوله صادرات و واردات باشیم. 

این فعال اقتصادی، در ادامه به صحبت های مقام معظم رهبری در مورد ادغام و تفکیک این وزارتخانه اشاره کرد وگفت: یکی از مواردی که موافقان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت بارها به آن استناد کرده اند ابراز نظر مقام معظم رهبری در این مورد  است؛ چراکه مقام معظم رهبری در سال 94 در دیدار اعضای هیات دولت با ایشان با انتقاد از وضعیت وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشتند: «چهار وزارتخانه را دادند دست آقای نعمت‌زاده. واقعاً چهار وزارتخانه بود اینجا؛ صنایع، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی.»  او به این صحبت مقام معظم رهبری نیز استناد کرد و گفت:  ایشان تاکید کردند: «یکی از کارهای عجیب و غریبی که برای بنده هم تا آخر معلوم نشد که چرا این کار انجام گرفت، همراه کردن وزارت بازرگانی با وزارت صنایع و معادن بود، یعنی واقعاً هنوز هم برای من حل نشده است.»

اشتیاقی در بخش دیگری از صحبت های خود  با بیان اینکه بیشتر فعالان اقتصادی با این جداسازی مخالف بودند و در این زمینه موضع خود را نیز به صورت شفاف و علنی مطرح کردند، گفت:  دلیل چنین مخالفتی هم این بود که در این چند سال کارها در دو بخش بازرگانی و صنعت روال خود را پیدا کرده بود و در شرایط اقتصادی کنونی این امر به صلاح نبود.

او، در عین حال این اظهار نظر دولتمردان که عدم صحیح تنظیم بازار را به نبود وزارت بازرگانی ربط می دهند، اشتباه دانست وگفت:  این حرف درستی نیست؛ چراکه بخشی از آشفتگی های حاکم بر بازار، به عدم هماهنگی ها  بین بخش های مختلف و نبود مدیریت صحیح بر می گردد.

اما این فعال اقتصادی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد:  حال که دولت و مجلس در نهایت به یک جمع بندی مشخصی رسیده و تصمیم خود را برای احیای وزارتخانه بازرگانی گرفته اند، برای انتخاب وزیر بهتر این است یک فرد اقتصادی  به کار گرفته شود.

اشتیاقی با تاکید بر اینکه برای انتخاب وزیر جدید بازرگانی نباید سیاسی نگاه کرد و باید از افراد اقتصادی بهره گرفت، عنوان کرد: باید وزیری انتخاب و راهی وزارتخانه بازرگانی شود،  که هم اقتصاد بداند و  هم با  مقوله بازرگانی آشنا باشد. حتی  فراتر  از این کار اقتصادی کرده باشد.  همچنین به گفته او، وزیر پیشنهادی باید «پاک دست باشد»، «اهل سیاسی  کاری نباشد» و از همه مهمتر «مورد قبول فعالان اقتصادی» باشد.

اشتیاقی همچنین تاکید کرد که  نباید با لابی گری و زد و بندهای پشت پرده، یک وزیر را راهی  وزارتخانه  ایی به این مهمی کرد؛ چراکه این نوع انتخاب ها در نهایت به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران، در ادامه این پیشنهاد را داد که  برای انتخاب یک وزیر کارآمد و توانا بهتر این است که  نظرات بخش خصوصی  دریافت شود. همچنین در مورد گزینه های پیشنهادی برای سکانداری وزارت جدید بازرگانی از فعالان اقتصادی سوال شود و از نظرات آنها و فاکتورهای اثر گذاری که می تواند به یک انتخاب بهتر بیانجامد، آگاه شوند.

اشتیاقی بر این باور است که باید در هیمن ابتدای راه شکل گیری وزارتخانه بازرگانی، بخش خصوصی به بازی گرفته شود.  این عضو اتاق بازرگانی اتاق تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که رویکرد وزارتخانه جدید بازرگانی بیشتر صادرات محور باشد، تا پشتوانه ای برای رونق دادن به صادرات و رونق تولید باشد.

 

 

کد خبر 30745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =