چالش های صادرات غیرنفتی چیست؟

محمود بازاری معتقد است ظرفیت های فعال کشور در حوزه تولید کالا وخدمات هنوز کفایت لازم برای تحقق رشد ۲۱.۷ درصدی صادرات غیرنفتی در برنامه ششم توسعه را با لحاظ ارزش های واقعی فروش کالا و خدما در بازارهای بین المللی ندارد.

ایران اکنون در موقعیتی قرار دارد که درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام آن در معرض تهدیدهای واقعی قرار دارد. نشانه‌هایی وجود دارد که اگر سیاست خارجی ایران در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تغییرات معنادار نداشته باشد،  تجارت ایران و  درآمدهای ارزی حاصل از منابع نفتی به شدت تحت تاثیر این تحریم ها قرار خواهد گرفت. ه م‌اکنون آمریکا صادرات فلزات اساسی و صادرات پتروشیمی ایران را که دو محل اصلی درآمد صادراتی هستند را  با محدودیت واقعی مواجه کرده است و راه صادرات آنها را به روش‌های متعارف محدود کرده و باید به راه‌های غیرمتعارف روی بیاوریم. از طرف دیگر ، ایران بدون درآمد ارزی با روزهای بسیار سختی مواجه خواهد شد. بنابراین باید توسعه صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار دهیم. اما صادرات غیرنفتی باچالش های مواجه است که دولتمردان برای رفع آنها باید اقدامات عاجلی انجام دهند. محمود بازاری معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت در گفت  وگو با «اگزیم نیوز» از دو چالش مهم در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی می گوید.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت می گوید:  یکی از از چالش مهمی که هم اکنون در توسعه صادرات غیرنفتی وجود دارد، آن ظرفیت های فعال کشور در حوزه تولید کالا  وخدمات است که هنوز کفایت لازم برای تحقق رشد ۲۱.۷ درصدی صادرات غیرنفتی در برنامه ششم توسعه را با لحاظ ارزش های واقعی فروش کالا و خدما در بازارهای بین المللی ندارد.

محمود بازاری با اشاره به این موضوع تاکید می کند که باید برنامه های دولت دراین بخش به ویژه ایجاد و توسعه فعالیت ها و کسب وکارهای تولیدی وخدماتی در مقیاس کوچک و متوسط با حذف بروکراسی ها و مجوزهای غیرضروری و کمک به بهره برداری طر های زود بازده تولیدی – صادراتی با همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی، محقق گردد.

او در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار می کند:  علاوه بر اینها کمک به بهره برداری پروژه های  بزرگ تولیدی – صادراتی که ضامن فعال سازی زنجیره های تولید و خدمات و کسب وکار کوچک مرتبط با این پروژه ها است، باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

اما چالش مهم دیگری که بنا به گفته های بازاری،  پیامدهای آن برروند صادرات غیرنفتی به واسطه کاهش ظرفیت سازی در بخش تولید و خدمات خودنمایی می کند، کاهش سرمایه گذاری در افول انگیزه سرمایه گذاران حتی داخلی برای توسعه این بخش اصلی در اقتصاد مقاومتی است .

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت می افزاید در اینجا به نظر می رسد، از منظر داخلی نیازمند ندوین کمیته اجرایی مشخص از سوی دولت برای شرایط فعلی کشور هستیم.  از منظر روابط برون مرزی نیز نیازمند بازسازی روابط اقتصاد خارجی و توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری با بازارهای جهانی هستیم. 

کد خبر 30778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =