تداوم رکود مسکن تا ۱۴۰۰

مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" با اشاره به شرایط رکودی در بازار مسکن پیش بینی کرد شرایط امروزی تا سال 1400 باقی خواهد ماند. 

سلطان‌محمدی گفت: افزایش وام خرید مسکن منجر به خروج بازار از رکود نخواهد شد. اما مشخصا تاثیراتی را در این بازار از خود بر جای خواهد گذاشت.

وی افزود: بخش مهمی از رکود به جهت عدم افزایش توان خرید خانوارها است که منجر شده بازار وارد رکود شود. در چنین شرایطی برای اینکه بازار را تقویت کنیم دو راه بیشتر نداریم؛ یا باید توان خرید خانوار را افزایش بدهیم که لازمه این مساله، افزایش درآمد ملی است. با توجه به شرایط تحریم و وضعیت اقتصاد کشور، این احتمال در آینده کوتاه مدت چندان متصور نیست. در راه دوم می‌توان ضمن پرداخت تسهیلات به خانوارها، به روند بازار یاری رساند.

او ادامه داد: هر میزان تسهیلات را در بودجه خرید خانوار بیشتر کنیم، به تقاضای موثر در بازار بیشتر کمک شده است. لازمه این موضوع این است که تسهیلات با نرخ مناسبی در اختیار مردم قرار بگیرد. در شرایط کنونی باید گفت متاسفانه بانک‌ها با دشواری‌هایی روبر هستند. اگر بنا باشد این منابع از طریق تجهیز سپرده‌های مردمی انجام شود، سیاست مناسبی را اخذ نموده‌ایم. اما اگر قرار باشد سیاست‌های نادرست گذشته مجددا ادامه‌دار شود و به عنوان مثال از طریق استقراض از بانک مرکزی تسهیلات مسکن به مردم صورت بگیرد، باید مجددا منتظر افزایش تورم باشیم.

این کارشناس بازار مسکن ابراز داشت: هر میزان بخش تقاضا را تقویت کنیم، در معادله اقتصادی که بین عرضه و تقاضا وجود دارد، طبیعتا نقطه تعادل را به سمت بالاتری هدایت نموده‌ایم. در خصوص بخش مسکن نیز همینگونه است. افزایش توان مردم در نهایت باعث افزایش تقاضا خواهد شد و اثر مثبتی در قیمت‌ها ایجاد خواهد کرد. این اثر در شرایط رکود فعلی آنچنان زیاد و نگران کننده نخواهد بود و اثر مثبت این تصمیم که همان تهیه مسکن است، بیشتر به چشم خواهد آمد و لذا سیاست مثبتی تلقی می‌شود.

او گفت: در شرایط رکود توصیه به افزایش وام خرید مسکن می‌شود. اگر در شرایط تورم باشیم، این سیاست به هیچ وجه توصیه نخواهد شد. در کل و با توجه به شرایط کنونی، باید گفت چشم‌انداز چندان روشنی در حوزه مسکن پیش‌رو نخواهد بود. البته این مشکل صرفا به دلیل سیاست‌های دولت نیست.

به گفته وی در حوزه مسکن همیشه شاهد دوره‌های رکود و رونق متوالی هستیم. بعد از یک دوره رونق و افزایش شدید قیمت‌ها، همیشه شاهد رکود در بازار مسکن بوده‌ایم. در سال‌های 96 و 97 شاهد چنین بازاری بودیم. حال باید تا سال 1400 منتظر یک دوران رکود باشیم. قیمت‌ها و حجم معاملات چندان بالا نخواهد رفت و بازار در رکود به سر خواهد برد.

کد خبر 30807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =