۹۰۰ شرکت از مشوق های صادراتی استفاده کردند

تعداد بنگاه‌های تولیدی صادراتی که در سال ۱۳۹۷ از مشوق‌های صادراتی استفاده کرده‌اند بیش از ۹۰۰ شرکت بوده که قسمت اعظم آن، از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط بودند

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی از مشوق‌های صادراتی به عنوان یکی از ابزارهای کاهش هزینه های صادرکنندگان در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت در برابر همتایان خارجی نام برد که به عنوان یک راهکار،لنگر از اوایل دهه ۸۰ شمسی در کشور نهادینه شده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، احسان قمری، با اشاره به دیدگاه‌های مخالف و موافق در خصوص چگونگی پرداخت مشوق‌های صادراتی، اظهار داشت: اجماع بخش دولتی و بخش خصوصی در مورد ضرورت پرداخت مشوق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که با توجه به تجارب سایر کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه، تفاوت نگرش‌های کارشناسی در خصوص چگونگی و شیوه تخصیص مشوق‌ها می‌توان گام مهمی در جهت هدفمند ساختن پرداخت مشوق‌های صادراتی برداشت.

وی افزود: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در خصوص حمایت هدفمند از صادرات کالاها و خدمات واجد ارزش افزوده به عنوان نقشه راه توسعه صادرات کشور در جهت نیل به اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه و افق ۱۴۰۴ اساس تدوین نقشه راه کالا-کشور در سازمان توسعه تجارت ایران است .

قمری ضمن تاکید بر ظرفیت‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه از یکسو و نیازمندی‌های بازارهای رو به رشد کشورهای مذکور، برنامه سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص مشوق‌های صادراتی را توجه به اولویت‌های کالایی و کشوری عنوان کرد و تخصیص و ابلاغ بودجه لازم برای این مهم را ضروری دانست.

سرپرست دفتر توسعه خدمات بازرگانی تمهیدات اندیشیده شده در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ در خصوص پرداخت مشوق‌های صادراتی و همچنین مفاد بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی (ابلاغی از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی)  ابلاغ و تخصیص بودجه مشوق‌های صادراتی در شرایط فعلی را مفید ارزیابی کرد و افزود: تعداد بنگاه‌های تولیدی صادراتی که در سال ۱۳۹۷ از مشوق‌های صادراتی استفاده کرده‌اند بیش از ۹۰۰ شرکت بوده که قسمت اعظم آن، از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط بودند.

قمری  تأکید کرد: تأثیرات پرداخت مشوق‌های صادراتی در افزایش صادرات به بازارهای هدف و یا افزایش صادرات یک کالا در یک دوره میان مدت و بلندمدت مثبت بوده اما محاسبه کمُی اثرات در کوتاه مدت با توجه به متغیرها و مؤلفه‌های متعدد اثر‌گذار بر صادرات و همچنین مشکلات مربوط به شاخص بندی مشوق‌ها دشواری‌های خاص خود را دارد .

وی با اشاره به نقش تولی‌گری و حاکمیتی سازمان توسعه تجارت ایران ، رشد صادرات و ارتقای صادرکنندگان و همچنین پرورش نسل جدید صادرکنندگان را از جمله برنامه‌های راهبردی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد.

کد خبر 30832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =