ضرورت ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی به عراق

محمود حجتی گفت:عراق به عنوان یک مقصد صادراتی مهم رفتار متناقضی در مقاطع مختلف در قبال واردات محصولات کشاورزی ایران نشان می دهد و با ایجاد محدودیت مشکلاتی را متوجه صادرات محصولات کشاورزی ایران می کند

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز با حضور در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به تشریح وضعیت صادرات  محصولات کشاورزی پرداخت و گفت:  عراق به عنوان یک مقصد صادراتی مهم رفتار متناقضی در مقاطع مختلف در قبال واردات محصولات کشاورزی ایران نشان می دهد و با ایجاد محدودیت مشکلاتی را متوجه صادرات  محصولات کشاورزی ایران می کند به نحوی که  در مقاطع مشکل کمبود کالا در کشور، عراق درهای خود را باز می کند و با توجه به منابع ارزی، خرید خوب کرده و جذابیت برای صادرات ایجاد می کند؛ اما وقتی ما مازاد تولید داریم درهای عراق به روی صادرکنندگان ایرانی می بندد 

وی در ادامه به موضوع تامین غذا و دارو پرداخت و گفت: یکی از مسایل جدی کشور تامین غذا و دارو است؛ گرچه این دو مشمول تحریم ها نیست اما به دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال پول و بانکی متاثر از مشکلات تحریم بوده است.

حجتی به نیاز بخشی از واردات کشاورزی به یورو اشاره کرد و گفت: آن بخش از واردات ما از جمله دانه های روغنی، کنجاله، سویا و روغن خام که به قاره امریکا وابسته است نیازمند یوروست، خوشبختانه از نظر ذخائر ارزی وضعیت خوبی داریم و نگرانی از بابت تامین این کالاها وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از وزیر جهاد کشاورزی، ارزش جهانی محصولات تولید بخش کشاورزی نزدیک ۸۰ میلیارد دلار است.
حجتی وضعیت تولید مرکبات، سیب و زعفران در کشور را خوب ارزیابی کرد و گفت::در هیچ دوره ای در حوزه آب و خاکبه اندازه دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه گذاری نشده و طی برنامه ریزی های انجام شده  بیش از دو میلیون هکتار از اراضی آبیاری مکانیزه شده است.آبهای مرزی ٢٢٠ هزار هکتار را ساماندهی شده  و در طرحی که در سیستان اجرا شده آب مصرفی  به شکلی مدیریت شده که در سال ٩٧ به ازای هر مترمکعب آب ١.٣٤ درصد محصول خشک برداشت شد.

وی اعلام کرد : تولید زعفران از ٣٥٠ تن در سال گذشته، به ٥٠٠ تن، تولید سیب  ایران به ٤ میلیون تن و مرکبات به ٤.٥ میلیون تن رسیده است و باید برای صادرات این محصولات برنامه ریزی کرد در همین راستا کارگروههایی برای صادرات مازاد تولید تشکیل شد.ه است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مورد محصولی همچون گوجه فرنگی، وزارت جهاد ٣٥٠ تا ٣٦٠ هزار تن ظرف هفته های گذشته خرید انجام داده است؛ گفت: این در حالی است که در چند روز اخیر نیز بیش از یک میلیون تن افزون بر مدت مشابه سال قبل در بازار، گوجه عرضه شده است. 

وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت بهره برداری از پیمان اوراسیا تاکید کرد  و گفت: صادرات ما وضعیت خوبی ندارد و ما عضو هیچ پیمان منطقه ای و جهانی نیستم؛ باید پیمان اوراسیا که از ٥ آبان عملیاتی می شود، استفاده کنیم.

 ارزش محصولات تولیدی زراعی و کشاورزی ایران ٨٠ میلیارد دلار است،  حجتی در اینباره اظهار داشت:  جهش ارزی فرصتی برای  رشد تولید صادراتی فراهم اورد البته  بخشی از افزایش تولید به دلیل افزایش بهره وری سطح بوده و بخشی نیز به سیگنال های افزایش نرخ ارز  مرتبط می شود.

به گفته وزیر کشاورزی سال گذشته تولید شیلات از ٨٨٠ هزار تن به یک میلیون و ٢٤٥ هزار تن  رسید. عمده واردات بخش کشاورزی در حوزه دانه های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام و ذرت است که به این بخش باید نهاده های سم و بذر هم اضافه کرد؛ نگرانی از تامین هیچ یک از این کالاها وجود ندارد و ذخایر هم کافی است.

کد خبر 30840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =