بندر چابهار سکوی توسعه نوار شرق کشور

بندر چابهار در مسیر مهم تجارت جهانی شرق به غرب دارای کمترین فاصله و حداقل انحراف است؛ این ویژگی یک مزیت راهبردی برای بندر چابهار به شمار می‌آید.

 بندر چابهار در مسیر مهم تجارت جهانی شرق به غرب دارای کمترین فاصله و حداقل انحراف است؛ این ویژگی یک مزیت راهبردی برای  بندر چابهار به شمار می‌آید.

  امتیازات ویژه چابهار در منطقه در نهایت منجر به توافقنامه دالان چابهار به بین سه کشور هند، افغانستان و ایران شد؛  بازار بسیار گسترده چابهار  شامل کشورهای ساحلی اقیانوس هند، کشورهای شرق آفریقا، برخی کشورهای جزیره العرب، از یک طرف و کشور افغانستان و آسیای میانه از سمت دیگر می‌شود. بندر چابهار اولین بندر کشور است که در قالب قرارداد بی.ا.تی (BOT)، موفق به جذب اپراتور بین‌المللی برای آن شده ایم.

لازم به ذکر است این بندر جاذبه بی بدیلی برای سرمایه گذاری خارجی دارد و اوپراتور بین المللی یادشده در این بندر به  سرمایه گذاری در روبناها و خرید تجهیزات در این منطقه متعهد است.

 چندی پیش مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدمات این سازمان برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اعلام کرد: با ایجاد زیر ساخت‌ها در فاز اول و بخشی از فاز دوم طرح توسعه بندر چابهار، این بندر از یک بندر فصلی به جهت نداشتن حوضچه آرامش در فصل «مونسون»، به بندری تبدیل شده که در تمام طول سال قادر است به خطوط کشتیرانی خدمات بندری و دریایی بدهد؛ همچنین بندر چابهار با برخورداری از تجهیزات مدرن و پیشرفته، پاسخگوی خطوط لاینری است‌.

 صبح امروز حسین مدرس خیابانی همچنين در حاشیه جلسه شورای توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران گفت: بندر چابهار از ظرفیت بسیار خوبی بهره‌مند است تا در کنار دو بندر امام خمینی(ره) و شهید بهشتی به عنوان یک بندر استراتژیک فعالیت کند.

او افزود: بخشی از کالاهای اساسی که تا چندی پیش از طریق دو بندر امام خمینی(ره) و شهید بهشتی به کشور منتقل می‌شد، اکنون از طریق بندر چابهار انجام می‌شود و تاکنون 350 هزار تن کالای اساسی و ضروری از بندر چابهار تخلیه و یا در حال تخلیه است و علاوه بر کشتی‌های دو شرکت دولتی پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی، بخش خصوصی هم بخشی از کشتی‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به این بندر منتقل کرده‌اند.

مدرس خیابانی بیان كرد: بندر چابهار 8.5 میلیون تن ظرفیت دارد که در تلاش هستیم تا پایان امسال از 50 درصد ظرفیت آن استفاده کنیم.

او افزود:‌ این بندر آغاز توسعه نوار شرق کشور خواهد بود و با توسعه فعالیت‌های بندر چابهار، فعالیت در دو بندر دیگر کشور هم به توازن می‌رسد.

معاون وزیر صنعت در امور بازرگانی گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران رویه‌ها، تخفیفات، ترجیحات و تسهیلاتی را برای ترخیص کالا از بندر چابهار مصوب کرده است و امروز هیچ محدودیت و کسری به لحاظ امکانات در بندر چابهار وجود ندارد. 

به گفته او، بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی است که به آبهای آزاد وصل است که می‌تواند آغاز توسعه نوار شرق باشد. مدرس خیابانی با بیان اینکه تجارت پیشران تولید است و مسیرهای جدیدی به روی تولید باز می‌کند، گفت:‌در چند سال اخیر زیرساخت‌های معدنی تا اندازه‌ای شکل گرفته و اکنون فرصت آن رسیده که زیرساخت‌های تجاری افزایش یابد و بندر چابهار می‌تواند به عنوان یک زیرساخت تجاری باشد. 

معاون وزیر صنعت با اشاره به برگزاری یک همایش در جنوب کشور برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی بیان داشت: بر این اساس هفده کشور در این همایش حضور یافته‌اند و امیدواریم توافقات انجام شده به نتیجه برسد. 

او با بیان اینکه برای حضور بخش خصوصی در بندر چابهار باید مزیت رقابتی ایجاد کرد، گفت: مقام معظم رهبری تأکید به توسعه سواحل مکران داشته‌اند، بنابراین در راستای تحقق فرمایش ایشان، ما درخواست داده‌ایم تخفیفات گمرکی بندر چابهار متعادل شود و با تخفیفات گمرکی سایر بنادر یکسان شود. 

مدرس خياباني ادامه داد:  این در حالی است که امروز کمترین تخفیفات گمرکی مربوط به بندر چابهار است که حدود 10 درصد است و پیشنهاد ما این است که این تخفیفات مطابق بندرهای دیگر به 25 درصد برسد، زیرا همین امر باعث می‌شود تا بخش خصوصی ترغیب شود تا کالا را از این طریق وارد کشور کند.

*مونسون به بادهایی گفته می‌شود که شبیه به نسیم دریا هستند، اما سرعت وزش باد در آن‌ها شدیدتر و هماهنگ‌تر است و در زمان‌های خاصی از سال نیز جریان دارند که موجب تلطیف هوا می‌شود

 

کد خبر 30848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =