ظرفیت ارزآوری گردشگری سلامت برای کشور

یکی از بهترین سیاست ها برای عبور از اقتصاد وابسته به مواد اولیه وخام فرشی تکیه بر اقتصاد دانش بنیان است قرار گرفتن در بین پنج کشور اول دنیا در حوزه نانوتکنولوژی این توانمندی را اثبات می کند.

فشارهای بین المللی ناشی از تحریم و به حداقل رسیدن درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت ، ضرورت چرخش سیاست های اقتصادی از خام فروشی به صادرات مواد با ارزش افزوده بالاتر را بیش از گذشته روشن می کند؛ یکی از بهترین سیاست ها برای عبور از اقتصاد وابسته به مواد اولیه  وخام فرشی تکیه بر اقتصاد دانش بنیان است قرار گرفتن در بین پنج کشور اول دنیا در حوزه نانوتکنولوژی این توانمندی را اثبات می کند.

به گزارش  پایگاه خبری اگزیم نیوز به نقل از رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از بازار دارو و  تجهیزات پزشکی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان است؛ حسین وطن پور تحریم ها و محدودیت واردات را یکی از دلایل افزایش سهم شرکت های دانش بنیان در بازار دارو و تجهیزات پزشکی عنوان کرد.

 به تازگی اولین عمل جراحی پروتز سفارشی صورت ساخته شده در ایران انجام شد. سوم آبان ماه جاری اولین عمل پروتز سفارشی صورت ساخته شده به روش پرینت سه بعدی تیتانیوم روی یک بیمار خارجی در قالب گردشگری درمانی با همکاری مجتمع دارویی درمانی هلال ایران در بیمارستان نورافشار با دانش تمام بومی ایرانی سوم آبان ماه انجام شد. دکتر سید محمد اکرمی رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال ایران در اینباره به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: موضوع گردشگری های تخصصی در کشور در شرایط فعلی یکی از بهترین راهبردها برونرفت از شرایط  اقتصادی فعلی است.

 وی با تاکید بر اینکه ازائه خدمات درمانی در قالب گردشگری سلامت به ارتقا استانداردهای ارائه خدمات سلامت کشور کمک خواهد کرد، افزود: این نوع  از گردشگری سلامت در ایران با هدف ارائه خدمات به  بیمارانی که به خدمات درمانی مورد نیازخود در کشور مبدا دسترسی ندارند، شکل گرفت.

 رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال ایران گفت:  در گردشگری سلامت قطعا نیازمند ورود بخش خصوصی هستیم چرا که ظرفیت های  بخش دولتی به دلیل درگیری با طرح تحول سلامت پر شده است؛ برای ورود موفق به این عرصه، ایجاد زیرساخت هایی از قبیل نیروی متخصص مسلط به زبان خارجی، بیمارستان های مجهز به امکانات و تابلو های راهنما چند زبانه ضروری است و بخش خصوصی می تواند با فراهم کردن  زیرساخت های لازم،  وارد این عرصه پرسود شود.

اکرمی خاطرنشان کرد: به دلیل نزدیکی با کشورهای آسیب دیده از جنگ مانندعراق، سوریه و افغانستان، و بالا بود آمار تصادفات جاده ای  در منطقه، با جمعیت قابل توجهی از مجروحان نیازمند به خدمات جراحی مواجهیم؛ خوشبختانه ظرفیت حوزه بهداشت و درمان کشور به اندازه ای هست که بتوانیم با قیمت پایین و کیفیت بالاتر از سایر کشورهای دنیا این خدمات را به مراجعه کنندگان خارجی عرضه کنیم.

وی گفت: برای رسیدن به هدف گذاری های انجام شده در حوزه گردشگری سلامت،  همکاری چندین شرکت ضروری است؛ به عنوان مثال برای تولید پروتز در جراحی اخیر در بیمارستان نورافشار، چهار شرکت دانش بنیان همکاری کردند و البته وزارت امور خارجه و بیمارستان در به سرانجام رسیدن این پروژه پزشکی تعامل مطلوب داشتند.

 اکرمی اظهار داشت:  تولید پروتز صورت  و انجام جراحی طی مراحل تخصصی برای مجروح جنگی خارجی برای اولین بار اتفاق در کشور اتفاق افتاد؛ پیش از این ،بیمار عراقی برای درمان خود عمل ناموفقی در هندوستان انجام داده بود؛ خوشبختانه جراحی انجام شده توسط متخصصین ایرانی موفقیت آمیز بوده و تا این لحظه حال عمومی بیمار مطلوب است.

رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال ایران در خصوص ارزآوری پروژه های درمانی این دست، گفت: هزینه و زمان  صرف شده برای عمل جراحی در این سطح و کیفیت  در مقایسه با کشورهای اروپایی  به یک سوم تقلیل پیدا کرده است.   لازم به ذکر است کل صنعت در کشور بومی شده و تنها تیتانیوم پروتز، وارداتی است و تا کنون برای تهیه آن مشکلی نداشتیم؛ این برتری در جوانب مختلف، در جذب گردشگران سلامت در منطقه و سایر نقاط دنیا یک مزیت اساسی برای کشور محسوب می شود.

 اکرمی  با اشاره به اینکه  این دستاورد قابل توجه، حاصل همکاری اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شریف، دانشگاه تهران  و مجتمع دارویی درمانی هلال ایران  بوده است، گفت : برای تبدیل شدن به قطب عمل های جراحی از این دست، ضروت شکل گیری یک مرکز احساس می شود؛ برای این منظور پزشکان در کشورهای مختلف می توانند  به صورت هماهنگ از طریق شبکه های اجتماعی  اطلاعات بیمار خود را به مجتمع دارویی درمانی هلال ایران ارسال نمایند تا متخصصین این مرکز پکیج اطلاعاتی لازم، حاوی جزییات روند درمانی، خدمات رفاهی برای رفت و آمد و اقامت بیمار و هزینه های آن را برای بیماران ارسال کنند.

 به گزارش اگزیم نیوز با شکل گیری یک مرکزیت در این حوزه، ایران می تواند در مسیر گردشگری سلامت مبدل به قطب جراحی ترمیمی در منطقه شود.

  سید محمد اکرمی تاکید کرد: این اطمینان را به هموطنان می دهم که اولویت در دریافت این خدمات با مردم ایران است. ما در کنار عدد بزرگ 230 هزار بیمار ایرانی، به 1000 بیمار خارجی خدمات ارائه کرده ایم و تنها جذابیت این حوزه برای بخش خصوصی و نیمه دولتی  ارزآوری و اشتغالزایی برای کشور است.

 اکرمی در ادامه گفت: کشور ترکیه در حوزه گردشگری درمانی رقیب ایران است هرچند تمرکز گردشگری سلامت در ترکیه در بخش جراحی پلاستیک و زیبایی است اما در رابطه با کیفیت و هزینه با ایران قابل قیاس نیستند؛ علت توفیق ترکیه در این حوزه وجود زیرساخت های خوب گردشگری و اعطای مشوق های مالیاتی و صادراتی است که دولت ترکیه به شرکت های پیشرو و بیمارستان ها قرار می دهد.

رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال ایران اظهار امیدواری کرد وزارت اقتصاد، بانک مرکزی ، بیمه و سایر نهادهای مرتبط با حوزه درمان و گردشگری، اهمیت  موضوع را درک کرده و راهبردهای موثر خود را در این رابطه ارائه دهند.

اکرمی اظهار داشت: تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر توجه به شرکت های دانش بنیان مسیر را برای رشد این شرکت ها تسهیل کرد و خوشبختانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تا کنون همراهی خوبی با شرکت های دانش بنیان داشته است.

 وی یاداور شد: شرکت های دانش بنیان تلاش دارنداز ایده تا اجرا را در کمترین زمان ممکن نهادینه  کنند و سعی دارند به سوالات مشکل در حوزه سلامت کشور جواب دهند در حالیکه به طور معمول پروسه های پزشکی  زمانبر است اما شرکت های دانش بنیان توانسته اند این مسیر را با هزینه پایین و کمترین زمان طی کنند؛ قطعا با همراهی نهادهای مالی و اقتصادی می توان در عرصه دارو، تجهیزات پزشکی و پروتزها و محصولات پزشکی یک بار مصرف  کل کشور منتفع خواهد شد.

 مریم خورشیدی

کد خبر 30852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =