پیشنهاد اختصاص خط اعتباری برای توسعه انبارها در چابهار

دبیر شورای هماهنگی توسعه بندر چابهار در حاشیه بازدید خبرنگاران از ظرفیت های منطقه آزاد چابهار از ارائه پیشنهاد اختصاص خط اعتباری ویژه برای توسعه انبارها در منطقه آزاد چابهار به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز ایرج حسن پور  با اشاره به ظرفیت های این بندر در تخلیه و بارگیری کالاها گفت: توسعه محور شرق از چندین سال قبل در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان تعریف شده بود، که پس از سفر مقام معظم رهبری به استان سیستان و بازدید از منطقه آزاد چابهار تأکیدات بسیاری بر توسعه سواحل مکران که از چابهار تا جاسب و هرمزگان کشیده شده است، با قوت ادامه یابد.

دبیر شورای هماهنگی توسعه بندر چابهار  همچنین از ظرفیت های منطقه آزاد چابهار  از ارائه پیشنهاد اختصاص خط اعتباری ویژه برای توسعه انبارها در منطقه آزاد چابهار به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

بنابه اظهارات این مقام مسوول و  در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، شورای توسعه بندر چابهار زیر نظر معاون اقتصادی رئیس جمهور تشکیل شده، که با حضور اعضاي از سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، استانداری سیستان و بلوچستان و راه آهن و سازمان منطقه آزاد چابهار به صورت مرتب پیگیر امور به منظور توسعه منطقه آزاد چابهار  هستند.

به گفته او، یکی از اهدافی که در نخستین نشست شورای توسعه چابهار مد نظر قرار گرفت این بود  که ۵۰ درصد کالاهای اساسی تا آخر سال در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شوند.

حسن پور با بیان اینکه رسوب کالا در بندر امام خمینی ضرورت سوق دادن تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی به سمت بندر چابهار را دو چندان کرد، گفت: بخش عمده ای از تخلیه کالاهای شرکت پشتیبانی امور دام کشور و نیز شرکت بازرگانی دولتی ایران در بندر چابهار صورت می گیرد که بر این اساس ۴ کشتی ذرت و جو از شرکت پشتیبانی امور دام و یک کشتی شکر و یک کشتی برنج متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران تخلیه شده است. که در مجموع ۴۰۰ هزار کالای اساسی را تشکیل می دهد.

او همچنین به وجود انبارهای طریق القدس به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در منطقه آزاد چابهار اشاره و افزود: با تکمیل و بازسازی این انبارها، ظرفیت آن به ۵۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت. این در شرایطی است که مقرر شده ظرف ۳ ماه آینده این انبارها نوسازی و تحویل داده شوند.

دبیر شورای هماهنگی توسعه بندر چابهار  در بخش دیگری از صحبتهاي خود از تصویب  مصوباتی سخن گفت، تا با اختصاص یک خط اعتباری ویژه از سوی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، شرایطی برای سرعت بخشیدن به توسعه بندر چابهار فراهم شود

او در ادامه افزود: پیش بینی شده ایجاد مخازن ذخیره سازی روغن به ظرفیت بیش از ۴۰۰ هزار تن از سوی بخش خصوصی و نیز سیلوی گندم به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن مورد پیگیری قرار گیرد.

حسن پور با اشاره به نگرانی ها درمورد ظرفیت های حمل و نقل جاده ای چابهار وجود دارد، اظهار کرد که برنامه ریزی شده تا در جهت رفع آن گام های جدی برداشته شود. بر همين اساس  مشوق هایی به راننده های کامیون داده شود تا حمل بار از این منطقه را با سرعت بیشتری انجام دهند.

او همچنین از تصویب پیشنهاد واردات هزار دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد در شورای حمل و نقل و ترافیک خبر داد و گفت: این کامیون ها جهت استفاده در جاده ترانزیتی چابهار- میلک به کار گرفته خواهند شد.

او همچنین سوق دادن تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بندر چابهار را به دلیل ملاحظات پدافند غیر عامل دانست و گفت: علاوه بر این کاهش هزینه واردات و ایجاد پیوند تجاری میان عمان، امارات، افغانستان، پاکستان و کشورهای CIS است.

حسن پور، در ادامه گفت: به منظور تخلیه کالاهای معدنی هماهنگی هایی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و نیز سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران صورت گرفته تا بخشی از مواد معدنی صادراتی کشور از طریق این بندر روانه بازارهای هدف صادراتی شوند.

 همچنین براساس اظهارات این مقام مسوول، در مجموع ۳۰ درصد از کالاهای وارداتی بخش خصوصی از طریق چابهار خواهد بود و هم اکنون حداقل دو کشتی بخش خصوصی برای تخلیه کالاهای اساسی در راه این بندر قرار دارد.

حسن پور در بخش پایانی سخنان خود از ارائه پیشنهاد افزایش تخفیف سود بازرگانی واردات کالاها از ۱۰ به ۲۵ درصد در منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: ایجاد امکانات آزمایشگاهی در این بندر و راه اندازی خط کشتی رانی را از دیگر برنامه هایی که دنبال می شود

 

کد خبر 30932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =