ترانزیت  ارزان در بنادر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در نشست خبري با خبرنگاران در چابهار گفت: افغانستان برای ترانزیت هر کانتیتر 3 هزار دلار پیش بینی کرده بود، که ما آن را با 1860 دلار انجام مي دهيم. همچنين کالا در بازه زمانی 25 تا 30 روزه در مرز میلک به تاجران افغان تحويل داده مي شود.

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی چابهار با اشاره به تغییرات صورت گرفته در فعالیت بندر چابهار و خروج آن از حالت سنتی به حالت مدرن گفت: ما برای این تغییر ماهیت با برخی چالش‌ها روبرو شدیم که برای گذر از آنها نیاز به هماهنگی‌های بین استانی و سازمانی است. اما به گفته او، اکنون که بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شده امید برای کار کردن و تبدیل چابهار به یک قطب تجاری افزایش پیدا کرده است.

آقایی با بيان اينكه در گذشته این بندر نمی‌توانست پذیرای هر کشتی‌‌ای باشد و برای تخلیه و بارگیری کشتی‌ها محدودیت وجود داشت، عنوان كرد: اما اکنون با اقدامات انجام شده در  بندر شهید بهشتی، می‌تواند پذیرای تمام کشتی‌های دنیا با هر ظرفیتی باشد. ضمن آ‌نکه اکنون قابلیت تخلیه کانتینری نیز داریم و کالاهای حجیم و بیش از 300 تن را به راحتی می‌توانیم در این بندر تخلیه کنیم.

اين مقام مسوول در ادامه با اشاره به اهمیت استراتژیک این بندر گفت: تاکنون 30 دستگاه استراتژیک و حساس که هر کدام به اندازه یک ایرباس برای ایران ارزش دارد وارد کردیم ضمن آنکه از زمان بازسازی این بندر تاکنون 9 کشتی کالای اساسی برای اجناس صادراتی از افغانستان ترانزیت شده که باعث ایجاد 10 هزار تردد در ایران شده است.

این در حالی است که به بنابر آمار اعلامي از سوي آقايي،  افغانستان برای ترانزیت هر کانتیتر 3 هزار دلار پیش بینی کرده بود که ما آن را با 1860 دلار انجام دادیم. همچین در بازه زمانی25 تا 30 روزه کالا را در مرز میلک به تاجران افغان تحویل می‌دهیم.

او همچنين در مورد برخی محدودیت‌های دریایی در این بندر گفت: از خردادماه تا شهریور به دلیل ارتفاع موج با ریسک عملیات دریایی و تخلیه کشتی مواجه بودیم اما اکنون با ایجاد یک موج به طول 1470 متر در کل سال مشکلی برای تخلیه نداریم.

مدیرکل بنادر چابهار درباره جذب سرمايه در این بندر نيز در توضيحاتي گفت: با وجود رکود در برخی حوزه‌ها ترانزیت در این بندر نسبت به سال گذشته صددرصد افزایش داشته و حجم تخلیه باری نسبت به سال 96 ، 56 درصد افزایش داشته است.

به گفته او، برای اولین بار محصولات سیمان خاش نيز از این بندر به ظرفیت پنج هزار تن صادر شده و پیش بینی مي شود كه  بیش از یک میلیارد تن مواد معدنی در سیستان و خراسان جنوبی قابلیت صادرات دارد، اکنون نیز 400 کانتینر در این بندر آ‌ماده بارگیری است.

او در بخش بعدي صحبت هاي خود  در مورد واردات کالاهای اساسی گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون 340 هزار تن کالای اساسی از این بندر وارد و همچنین سال گذشته برای تامین گوشت کشور حجم زیادی دام زنده از طریق این بندر وارد شد به طوری که در این مدت 12 هزار دام زنده از این بندر به کشتارگاه‌ها انتقال داده شد و در مجموع تا 15 فروردین ماه سال جاری 80 هزار دام وارد کشور شده است که نقش بسزایی در مدیریت بازار گوشت داشت.

بنابر آمار اعلامي از سوي این مقام مسئول، از ابتدای مهر تاکنون ۳۴۰ هزار تن کالای اساسی از چابهار وارد شده که این میزان تخلیه بار  بی‌سابقه است.  مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان وبلوچستان با تاکید بر اینکه امروز چابهار به همراهی نیاز دارد، گفت: باید هم‌افزایی را افزایش دهیم که بخش خصوصی نسبت به واردات کالای خود از این بندر اطمینان خاطر داشته باشد.

کد خبر 30937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =