جای خالی مشوق ها و مگاپروژه های صادراتی

محمدرضا مودودی معتقد است دولت باید زمینه های حضور بخش خصوصی در حوزه صادرات غیرنفتی را تقویت کند تا به این شکل از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد

 مودودی با اشاره به جای خالی مگاپروژه های صادراتی و مشوق های صادراتی گفت: در صورت ادامه روند مقاومت های ناشی از فرهنگ نفتی در برابر توسعه صادرات غیرنفتی به موفقیت چندانی دست نخواهیم یافت.

محمدرضا مودودی اظهار داشت: پایه صنعت در ایران بر مبنای صادرات شکل نگرفته از این روست که واحدهای کوچک صادراتی بسیار پراکنده و واحدهای بزرگ صادراتی بسیار محدود هستند.

وی با طرح سوالاتی در خصوص الزامات دستیابی به توسعه صادرات غیرنفتی گفت: آیا ما برای توسعه صادرات غیرنفتی فقط باید صادرکننده را رقابت پذیر کنیم یا اینکه نهادها و ساختارهای پشتیبانی بخش های صادراتی هم باید رقابت پذیر شوند؟

معاون سابق سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد: وقتی دیپلماسی تجاری، نرخ بهره بانکی، ساختار بیمه ای و مالیاتی، لجستیک و حتی بروکراسی اداری رقابت پذیر نیستند و از خطوط اعتباری و روابط بانکی در سطح بین الملل نیز بی بهره ایم چه انتظاری از صادرکننده داریم که با هزینه های سنگین در عرصه بازار بین الملل رقابت پذیر شود؟

مودودی با تأکید بر لزوم بازنگری در کلیه نهادها و ساختارها گفت: ما باید ساختارها را متناسب با ظرفیت های صادراتی کشور تعریف کنیم.

وی بخش تجارت خارجی را بزرگترین قربانی ادغام وزارت صنایع و وزارت بازرگانی دانست و افزود: متاسفانه معاونت تجارت خارجی در همه استانها حذف شده و در این درحالیست که مازاد ظرفیت صادراتی داریم و باید آن را توسعه دهیم.

معاون سابق سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان ساخت: ما هنوز نیازها و هزینه های دولت را از محل درآمدهای نفتی و تا حدودی هم درآمدهای مالیاتی تامین می کنیم و تا وقتی این شرایط حاکم باشد نمی توان به آینده تجارت خارجی امیدوار بود.

مودودی با اشاره به جای خالی مگاپروژه های صادراتی و مشوق های صادراتی در شرایط کنونی عنوان کرد: در صورت ادامه روند مقاومت های ناشی از فرهنگ سنتی و فرهنگ نفتی در برابر توسعه صادرات غیرنفتی به موفقیت چندانی دست نخواهیم یافت.

کد خبر 30972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =