تمرکز روی نقاط قوت صادراتی، راه حل برون رفت از رکود

یک کارشناس ارشد حوزه بازرگانی و مدرس دانشگاه گفت: با توجه به کاهش قدرت مصرف کننده داخلی و رخوت تقاضا در داخل، به نظر می رسد راه حل توسعه صادرات تاثیر قابل ملاحظه ای در برون رفت از رکود فعلی داشته باشد. باید با تکیه بر امکانات داخلی و زمینه های نهادینه شده در اقتصاد شروع به فعالیت جدی نماییم و اگر واقعا قصد توسعه صادرات غیرنفتی را داریم، رویکرد اقتصاد مقاومتی را در بطور کامل و دقیق در دستور کار قرار دهیم.

حمید علیخانی به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: در بیش از یک دهه گذشته تراز بازرگانی ایران مثبت بوده و شاهد فزونی صادرات بر واردات بوده ایم؛ متاسفانه طی 2 سال اخیر به علل مختلفی وضعیت سنواتی صادرات دچار افت شدیدی شده که شاهد آن کاهش آمار صادرات در 6 ماهه نخست سال 94 است.

علیخانی افزود: از علل افت صادرات می توان به تحریم های اقتصادی و مشکلات انتقال پول اشاره کرد که البته به نظر من سوء مدیریت در این زمینه عامل موثرتری به حساب می آید. عوامل غیرقابل کنترل، مانند موضوعات محیطی نیز در این بین وجود دارند لذا در دوران تحریم ، با توجه به این عوامل و  قیمت تمام شده بالای تولید در ایران، رقبای ما توانستند بخش زیادی از سهم ما در بازارها را اشغال کنند. حمید علیخانی مشکلات سوئیفت و انتقال پول را از جمله دلایل قیمت تمام شده بالا خواند و افزود: قیمت و کیفیت در تجارت بین الملل امروز حرف اول را می زنند و ما با توجه به عوامل ذکر شده متاسفانه نتوانستیم قدرت رقابت قیمتی را حفظ نماییم.

وی در ادامه گفت: طبیعتاٌ آزمودن و دوباره آزمودن کار بیهوده ای است و لذا مسئولین و تصمیم گیرندگان در حوزه برنامه و بودجه، باید از اشتباهات گذشته و خطاهای بودجه سنوات قبل درس بگیرند. اگر تصمیمات بودجه ای با توجه به نقات قوت ما در بخش های مختلف اقتصادی اتخاذ شود، آثار مثبت و قابل توجهی خواهد داشت؛ به عنوان مثال همین مبحث مشوق های صادراتی که در اکثر بودجه ها تصویب شده است اگر با توجه به نقاط قوت و مزیت های صادرات جهت دهی شود باعث بازگشت رونق دوباره صادرات خواهد شد.

حمید علیخانی سهم حمایت از صادرات در بودجه 95 را سهم کمی دانست و گفت: برای رونق واقعی صادرات و واردات کشور مدیران عالی و تصمیم گیرندگان باید یک دگراندیشی صورت بدهند. وی با توجه به فرمایشات رهبری و سیاست های مد نظر ایشان گفت: مسئولین به لغو تحریم ها و بهبود شرایط دلخوش نباشند و برای پیشرفت دست به کار شوند؛ باید با تکیه بر امکانات داخلی و زمینه های نهادینه شده در اقتصاد شروع به فعالیت جدی نماییم و اگر واقعا قصد توسعه صادرات غیرنفتی را داریم، رویکرد اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهیم.

علیخانی افزود: نه تنها در بودجه سال 95 بلکه در سایر برنامه ریزی ها نیز باید تصمیماتی اتخاذ شوند که عملیاتی باشند چراکه برنامه غیرقابل دسترس و تحقق ناپذیر نتیجه ای جز ناکامی و ناامیدی در بر نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: بایستی تشکل های صادراتی ما تقویت شوند، چراکه قیمت تمام شده بالا در تولیدات ایران به عنوان یک مقیاس برای سنجش بهره وری عمل میکند و برنامه ریزی در بودجه سنواتی باید طوری باشد که چنین مقیاس و ملاک هایی برای صادرکننده بهبود یابد و وی بتواند در بازارهای هدف به رقابت بپردازد.

این کارشناس ارشد حوزه بازرگانی همچنین گفت: در بودجه 10 سال اخیر همواره موضوع مشوق های صادراتی مانند امسال مطرح بوده است و بندهایی برای توسعه و تسهیل صادرات تعبیه شده است اما نتیجه محسوس و قابل ملاحظه ای مشاهده نشده است؛ لذا پیشنهاد می شود که نقاط قوت و ضعف نظام صادراتی کشور را در قالب جدول swot بررسی کنیم و با پررنگ کردن نقاط قوت و برنامه ریزی برای پوشش ضعف ها برای درمان رکود اقتصادی چاره ای بیاندیشیم.

حمید علیخانی در پایان گفت: با توجه به کاهش قدرت مصرف کننده داخلی و رخوت تقاضا در داخل، به نظر می رسد راه حل توسعه صادرات تاثیر قابل ملاحظه ای در برون رفت از رکود فعلی داشته باشد.

کد خبر 3132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =