هم افزایی سه گانه صادراتی ایران در پساتحریم

مطلب بسیار مهم در دوران پسابرجام، پرداختن به حوزه ی سرمایه گذاری های مشترک است؛ امید است محصولاتی که با سرمایه خارجی تولید می شوند حداقل بازارهای منطقه را به عنوان بازار هدف در دست داشته باشند و شریک خارجی در این محصولات، بخشی از بازارهای اصلی خود را بصورت مشترک در اختیار ایران نیز بگذارد

یک کارشناس ارشد اقتصاد در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز گفت: در مقام اجرای مفاد بودجه همواره گله های زیادی وجود داشته است و بحث مشوق های صادراتی با تاخیر در پرداخت مواجه بوده اند. وی افزود: مطلب بسیار مهم در دوران پسابرجام، پرداختن به حوزه ی سرمایه گذاری های مشترک است؛ امید است محصولاتی که با سرمایه خارجی تولید می شوند حداقل بازارهای منطقه را به عنوان بازار هدف در دست داشته باشند و شریک خارجی در این محصولات، بخشی از بازارهای اصلی خود را بصورت مشترک در اختیار ایران نیز بگذارد.

جمشید عدالتیان بر اهمیت بازارهای منطقه از حیث توسعه صادرات کشور تاکید کرد و گفت: جذب سرمایه خارجی و رشد تولیدات صادرات محور در کنار جلب بازارهای صادراتی مهم ایجاد هم افزایی خواهد کرد و نمونه های این روش را در ترکیه، مالزی و این دست کشورها شاهد بوده ایم.

وی در زمینه جوایز صادراتی تخصیص داده شده در بودجه 95 گفت: پرداختی های در نظر گرفته شده در بودجه سنوات قبل، همواره با تاخیر زیاد مواجه بوده و بعد از بروز تاخیر که بعلت عدم تحقق منابع بودجه بوجود می آید، صحبت از جایگزینی سهام و اوراق بهادار به میان می آید که رسیدن به مبالغ تشویقی صادرات از این طریق راه پر پیچ و خمی خواهد داشت. وی افزود: در مقام اجرای مفاد بودجه همواره گله های زیادی وجود داشته است.

این استاد دانشگاه در ادامه، عملکرد مشوق های صادراتی را در صورت اجرای درست آنها، یک سیاست برد-برد نامید و گفت: براساس آنچه تاکنون به عنوان تشویق صادراتی مطرح بوده است، مشوقی برای صادرکنندگان است تا ارز را از کانال های رسمی به داخل کشور بیاورند و به این ترتیب هم به نفع خود صادرکننده است هم به لحاظ ورود ارز از کانال های رسمی به نفع دولت و مردم خواهد بود.

وی افزود: جوایز تخفیف 2 یا 3 درصدی هم می تواند برای صادرکننده راهگشا باشد چراکه گاهی سود صادرات بیش از این مقدار نیست؛ به علاوه اعطای جوایز براساس برخی استانداردها و رتبه بندی ها می تواند قدرت رقابت صادرکنندگان را افزایش دهد لذا اگر موانع و چالش های اجرایی این مشوق ها برطرف شود بسیار راهگشا خواهد بود. عدالتیان در ادامه بانک های حوزه بین الملل و بویژه بانک توسعه صادرات را از نهادهای مهم اجرایی در چنین سیاست هایی دانست.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره مسیرهای اجرایی بودجه به اگزیم نیوز گفت: اینکه بندهای بودجه چگونه اجرا می شوند و ابزار درست بکارگیری مشوق های صادرات چه خواهد بود، مشخص نمی شود؛ برای مثال، قسمت های تشویقی و بازاریابی بودجه برای انواع کالا و خدمات به سازمان توسعه تجارت محول می شود و لذا بستگی دارد که این سازمان چگونه از منابع موجود بهره وری کسب نماید.

جمشید عدالتیان برطرف کردن موانع صادراتی را از اهم موضوعات روز کشور دانست و گفت: در 9 سال گذشته مشکلات زیادی بر سر راه صادرکنندگان وجود داشته است، یکی از مهم ترین این مشکلات در حوزه دریافت پول صادرات بوده است؛ صادرکنندگان برای دریافت پول خود مجبور به طی مسیرهای چندگانه بودند. وی افزود: بنظر می رسد با رفع تحریم ها مسیرهای نقل و انتقال پول تسهیل شوند و جابجایی کالاها نیز با سرعت بیشتری امکان پذیر شود، همچنین امید می رود با بهبود مراودات سیاسی بین الملل، موضوع صدور ویزا برای تجار ایرانی و همچنین تجار دیگر کشورها با آسانی صورت پذیرد.

وی در ادامه گفت: پیشنهاد می شود دولت با وزارت امور خارجه مراودات و هماهنگی هایی انجام دهد تا برای افرادی که مدت زیادی در انتظار ویزای تجارتی بوده اند زمینه های تسهیل صدور ویزا فراهم شود. از طرفی امید می رود بازاریابی برای کالاهای صادراتی ما که تاکنون در بازارهای محدود و بسته انجام می شد، با جدیت پیگیری شود و ارتقا یابد.

این کارشناس ارشد اقتصادی همچنین گفت: مطلب بسیار مهم در دوران پسابرجام، پرداختن به حوزه ی سرمایه گذاری های مشترک است؛ امید است محصولاتی که با سرمایه خارجی تولید می شوند حداقل بازارهای منطقه را به عنوان بازار هدف در دست داشته باشند و شریک خارجی در این محصولات، بخشی از بازارهای اصلی خود را بصورت مشترک در اختیار ایران نیز بگذارد.

وی افزود: بطور نمونه این اتفاق در چین افتاده است؛ سرمایه گذاری خارجی توسط برندهای مطرح اروپایی و آمریکایی در آنجا صورت گرفته و کالاها بطور کلی به بازارهای هدف سرمایه گذار اولیه صادر می شود و یا بخشی از آن هم برای مصرف به کشور سرمایه گذار صادر می شود و لذا امکان توسعه ی تولید و صادرات با وجود بازارهای مطمئن افزایش می یابد.

جمشید عدالتیان در پایان گفت: امیدوارم جذب سرمایه خارجی با این روش در ایران هم به مرحله اجرا برسد و بازارهای مفیدی در حوزه صادرات در اختیار ما قرار بگیرد؛ لذا صادرات از دو طریق در کشور تقویت خواهد شد، صادرات کالاهای صددرصد ایرانی و صادرات کالاهایی که با سرمایه خارجی تولید شده اند. اگر این صادرات از طریق مناطق آزاد انجام شود به راحتی می تواند بازارهای منطقه را در اختیار بگیرد. 

کد خبر 3151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =