عدالت ماليات ستاني در بودجه آتي رعايت شود

محمود تولایی گفت: به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، در بودجه آتی بايد به دنبال روش های دیگری برای جذب منابع پایدار باشد که مالیات ستانی به شيوه عادلانه به یکی از این روش ها است.

محمود تولایی رئیس کمیسیون مالیات، کار وتأمین اجتماعی اتاق ایران ، در گفت وگو با اگزیم نیوز، با اشاره به رویکردهای جدید مالیات ستانی دولت در بودجه ۹۹ عنوان کرد: باور ما این است که کیک اقتصاد و بنگاه های اقتصادی به ویژه در سال ۹۸ بزرگ تر نشده است؛ چراکه در سال ۹۷ برخی از بنگاه های اقتصادی به دلیل جهش نرخ ارز سودهای بالایی کسب کردند. اما در سال ۹۸ بنگاه های عمدتا با رکود سنگینی مواجه اند  ودرآمدها نیز براساس شاخص های اقتصادی و حتی پیش بینی های صورت گرفته نشان می دهد، که این بنگاه ها اقتصادی سودآور نبوده است؛ حال اگر مالیات ستانی در این بخش افزون تر شود، این امر می تواند منجر به تضیعف بنگاه ها شود که با سیاست های  بلندمدت دولت در ارتباط با حفظ اشتغال و رونق تولید در تضاد است.

او با بیان اینکه دولت حوزه های جدید مالیاتی را ترسیم کرده، اظهار کرد: اما  چنانچه در این بخش ها تورم زدایی نشود، می تواند منجر به فقیر شدن مردم شود. یعنی مالیات از اشخاصی اخذ شود، که نسبت به تورم موجود درآمد پایینی دارند، این امر موجب فقیر ترشدن این افراد که در در شرایط کنونی خواهد شد.

بنابه اظهارات تولایی، اگر تورم زدایی از درآمدهاصورت نگیرد، آسیب جدی به کسب و کارها ومعیشت مردم وارد خواهد شد.  

رئیس کمیسیون مالیات، کار وتأمین اجتماعی اتاق ایران در ادامه بیان کرد: دولت اگر می خواهد دولت بودجه سال آتی خود را بدون درآمدهای نفتی  ببندد، باید از یکسو به فکر روش های جایگزین درآمدی باشد که برای او منابع مالی پایداری را خلق کند. از سوی دیگر، باید به فکر کاهش هزینه های جاری خود باشد.

او در ادامه می افزاید: زمانی نماگرهای آماری، رشد اقتصادی را منفی گزارش می دهند، یعنی بنگاه های اقتصادی در حال کوچک شدن و روبه تعطیلی هستند. این بدان معناست که تولید رو به کاهش و سفره های مردم در حال کوچک شدن است. حال در چنین شرایطی اگر سفره دولت یا همان هزینه های جاری دولت کاهش نیابد، قطعا شاهد تعمیق رکود و مشکلات جدیدی خواهیم بود.

از همین رو، تولایی بر این باور است که دولت باید هزینه های خود را کاهش داده و از سوی دیگر، به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، در بودجه آتی به دنبال روش های دیگری برای جذب منابع پایدار باشد که  مالیات ستانی به شيوه عادلانه به یکی از این روش ها است.  

رئیس کمیسیون مالیات، کار وتأمین اجتماعی اتاق ایران بر این موضوع را نیز مورد اشاره قرار می دهد که دولت هنوز بسیار چاق است؛ حتی با وجود واگذاری ها و برون سپاری هایی که در بدنه دولت صورت گرفته، اما عملا از نیروهای انسانی دولت کاسته نشده و همچنان حقوق دریافت میکند. خب این یعنی بار مالی اضافی که بر روی دوش دولت سنگینی می کند.

او می گوید: دولت با معضل پرداخت  حقوق کارمندان خود مواجه است، اما متاسفانه شاهد تزریق نیروهای جدید به بدنه دولت هستیم.  برهمین اساس و به گفته این فعال اقتصادی، باید جلوی بزرگ شدن دولت گرفته شود و خود  دولتهم   باید یک بازنگری جدی در هزینه های خود انجام دهد.

همچنين بنابه گفته هاي تولایی، فعالان اقتصادی معتقدند مالیات یکی از ارکان اساسی اقتصادی کشور است و باید تامین شود. اما دیدگاه‌ها در خصوص نحوه وصول این مالیات متفاوت است. به ویژه در مورد نحوه وصول مالیات بر ارزش افزوده که اصرار داریم که اگر این نوع مالیات اصلاح نشود برای تولید مشکلاتی به وجود خواهد آورد و تولید را زمین‌گیر خواهد کرد.   

رئیس کمیسیون مالیات، کار وتأمین اجتماعی اتاق ایران همچنين با بيان اينكه در هر جای دنیا که مالیات بر ارزش افزوده اجرا می‌شود، مالیات‌های مستقیم نیز کاهش داشته، گفت: اما از زمانی که قانون مالیات بر ارزش افزوده به شکل فعلی اجرا شده ، قانونی وضع نشده است که میزان مالیات مستقیم تعدیل شود.

 

کد خبر 32030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =