فرجام تولید و صادرات در سال ۹۹

داود سوری، اقتصاددان، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ضمن بررسی وضعیت تولید و صادرات کشور ابراز داشت: "بحث صادرات ایران، بحثی مستقل از تولید است و تحت تاثیر بسیاری از مشکلات خاص قرار دارد. به عنوان نمونه بحث تحریم‌ها، موضوع بسیار مهمی است که در مقابل صادرات قد علم می‌کند. همچنین ارتباط با بازارهای بین المللی در این مورد مهم تلقی می‌شود."

سوری گفت: بودجه، سند مخارج دولت در طول یک سال است. اما وقتی سخن از تولید و صادرات به میان می‌آید، به فرایندی بلند مدت باید نظر داشت. بنابراین نمی‌توان از یک سند یک ساله، انتظار داشته باشیم که روند تولید و صادرات را در زمانی اندک، سر و سامان ببخشد. مشخصا آنچه که تولید و صادرات را افزایش خواهد داد، بهبود محیط کسب و کار است. این بحث موضوعی بسیار مهم و گسترده‌ای است که تغییرات فراوانی را می‌طلبد.

او ادامه داد: اگر بخواهیم موضوعی را عنوان کنیم که دولت در یک سال ضمن توجه به آن در بودجه، آثارش را در تولید و صادرات ببینید، به هزینه عمرانی بودجه می‌توان اشاره داشت. باید مشخص شود که دولت چه میزان از درآمدهای خود را صرف هزینه‌های عمرانی می‌نماید. البته با توجه به مشکلاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد باید گفت، دولت نمی‌تواند در سال آتی توان زیادی را جهت کارهای عمرانی از خود نشان دهد.

وی در خصوص وضعیت تولید و صادرات کشور در سال 99 ابراز داشت: بحث صادرات ایران، بحثی مستقل از تولید است و تحت تاثیر بسیاری از مشکلات خاص قرار دارد. به عنوان نمونه بحث تحریم‌ها، موضوع بسیار مهمی است که در مقابل صادرات قد علم می‌کند. همچنین ارتباط با بازارهای بین المللی در این مورد مهم تلقی می‌شود که حداقل در زمان کنونی، چشم انداز روشنی در مورد آن نمی‌توان داشت.

این اقتصاددان افزود: در مورد تولید هم متاسفانه به نظر نمی‌رسد که تغییر شگرفی داشته باشیم. مشخصا نرخ رشد اقتصادی کشور، شاید منفی نباشد و رشد هر چند اندک مثبتی را در اقتصاد کشور شاهد باشیم؛ با این اوصاف مشکلات پیشین اقتصاد کشور در زمینه تولید و صادرات، می‌تواند ادامه‌دار باشد.

سوری با اشاره به صادرات محصولات پتروشیمی کشور و تاثیر آن در اقتصاد ایران ابراز داشت: محصولات پتروشیمی کشور جزو محصولاتی هستند که مشتریان خاصی را در سراسر جهان دارند. ایران حقیقتا یکی از بازیگران مهم این عرصه به شمار می‌آید. باید گفت خواه و ناخواه محصولات پتروشیمی کشور بفروش خواهد رفت. هر چند که ممکن است فروش این محصولات با هزینه‌هایی همراه باشد، اما به هر ترتیب این محصولات صادر خواهند شد. اما فراموش نکنیم که سایه تحریم، کمامان بر فروش و صادرات تولید داخلی وجود خواهد داشت.  

کد خبر 32039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =