صادرات کشور در انتظار دیپلماسی اقتصادی

سید مسعود آریادوست: علی ابراهیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" در خصوص پتانسیل صادراتی کشور، ابراز داشت: "نباید فراموش شود که در ایران تنوع تولید فراوان است. بر این اساس می‌توانیم، هم در منطقه و هم در اروپا و آمریکا محصولات متنوعی را عرضه کنیم. به همین جهت دارای پتانسیل لازم هستیم. دولت باید قدر این پتانسیل را بداند."

ابراهیمی گفت: ایران جزو کشورهایی است که در تنوع تولید وضعیت خوبی دارد. اکنون این امکان فراهم است که در بازارهای جهانی حضور پر رنگی داشته باشیم. این موضوع در خصوص محصولات کشاورزی جایگاه خاص خود را دارد. هر چند که ممکن است در مورد سایر صنایع، عملکرد چندان مناسبی را از خود نشان نداده باشیم. اما بدون تردید در حوزه کشاورزی، مواد غذایی، پوشاک و فرش وضعیت بهتری داریم.

او ادامه داد: اخیرا نیز تغییراتی در نرخ و قیمت کالاها صورت گرفته است که بر اساس این تغییرات می‌توان گفت، در حوزه سایر صنایع نیز پتانسیل‌های جدیدی ایجاد شده است. در این میان باید پرسید چه مشکلاتی منجر شد، آنطور که باید جایگاه خود را در بازارهای بین المللی نیابیم؟ بدون تردید این روند به ضعف کشور در حوزه "دیپلماسی اقتصاد" باز می‌گردد.

وی ابراز داشت: ماهیت داد و ستد در ایران، تاثیرپذیرفته از رفتارهای سیاسی بوده است. به هر حال این وضعیت منجر شده که فضا برای حضور در بازارهای بین المللی محدودتر شود. از طرفی باید به این موضوع اشاره داشت که ما نظارت کافی بر کیفیت تولیدات‌مان نداشته‎ایم. برای ورود به بازار جهانی، باید شرایطی را داشت. این حضور سخت نیست؛ اما استمرار  و کسب اعتبار، پیچیدگیهای بسیاری دارد. لذا برای این مهم، باید نظارت‌های دقیقی صورت می‌گرفت که محصولات صادراتی کشور بدنام نشوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما ظرفیت‌هایی داشته‌ایم و می‌توانستیم با برندهایی همچون پسته، زعفران، فرش و ... کسب اعتبار کنیم. اما متاسفانه همانطور که گفته شد، به جهت نبود نظارت‌های لازم، نه تنها از این فرصت‌ها بهره‌ی لازم را نبردیم، بلکه اعتبار آنها را خدشه‌دار کردیم.

او با اشاره به تنوع تولید در ایران ابراز داشت: نباید فراموش شود که در ایران تنوع تولید فراوان است. بر این اساس می‌توانیم، هم در منطقه و هم در اروپا و آمریکا محصولات متنوعی را عرضه کنیم. به همین جهت دارای پتانسیل لازم هستیم. دولت باید قدر این پتانسیل را بداند.

وی افزود: نظام تعرفه‌ای برای کشورهایی که عضو سازمان تجارت جهانی هستند، عمل نمی‌کند. لذا برای محصولات صادراتی خود، به صورت معنی‌داری باید مشوق‌های صادراتی قابل اطمینان در نظر گرفت تا از پتانسیل و موقعیت پیش آمده، استفاده شود.

ابراهیمی ضمن پر اهمیت دانستن بودجه سال 99 و تاثیر آن بر صادرات و تولید اذعان کرد: این بودجه یک بودجه کاملا خاص است. این بودجه جدای از درآمدهای نفتی تدوین خواهد شد. مشخصا این موضوع بر سیستم هزینه‌ای کشور، محدودیت‌هایی اعمال خواهد کرد. به همین جهت می‌توان به عنوان حرکتی نو تلقی شود. امیدواریم این حرکت بر روند اقتصادی کشور تاثیر مثبت داشته باشد.

 

کد خبر 32058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =