رمز پویا ضامن امنیت در بانکداری اینترنتی

رمز پویا با رمز یک‌بار مصرف از جمله راهکاری موثر برای رسیدن به امنیت در خدمات اینترنتی است؛ رمزی است که می‌تواند فقط برای یک بار در تراکنش مورد استفاده قرار گیرد.

کلاه‌برداری اینترنتی با روش‌های مختلف، برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی فرصت‌طلبی سودجویان از ناآگاهی ، اطمینان و اعتماد بی‌مورد  مشتریان  و مواردی از این قبیل  زنگ خطری بود تا مسئولان امر برای مهار آسیب های یاد شده وارد عمل شوند. رمز پویا  با رمز یک‌بار مصرف  از جمله راهکاری  موثر برای رسیدن به امنیت در خدمات اینترنتی است؛ رمزی است که می‌تواند فقط برای یک بار در تراکنش مورد استفاده قرار گیرد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز یه نقل از کارشناسان بانکی  با پویاسازی رمز دوم کارت‌های بانکی، احتمال سوء‌استفاده‌ از کارت به شدت کاهش می‌یابد و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند به جای استفاده از یک رمز دوم ایستا (ثابت)، در هر بار خرید اینترنتی یا پرداخت‌های نیازمند رمز دوم کارت، از رمز پویا که بانک در اختیارشان قرار می‌دهد، استفاده کنند.

 عمر رمز پویا حداکثر یک دقیقه اعلام  شده و آن دسته از مشتریانی که از کارت‌های بانکی خود برای انجام تراکنش‌های مبتنی بر کارت و بدون حضور فیزیکی کارت استفاده می‌کنند باید نسبت به فعال‌سازی رمز پویای کارت‌های خود اقدام کنند. به این ترتیب  در تراکنش‌هایی که از طریق پایانه‌های فروشگاهی یا خودپردازها انجام می‌شود، نیازی به رمز پویا نیست.

پویاسازی رمز دوم کارت‌های بانکی به صورت رایگان بوده  و تنها توسط بانک صادرکننده کارت انجام می‌شود و مشتریان هر بانک می‌توانند برای اطلاع از روش‌های فعال‌سازی رمز پویای کارت خود به شعب آن بانک مراجعه کنند. همچنین دریافت رمز پویا از طریق پیامک و یا راهکارهای مبتنی بر کدهای دستوری (USSD) از دیگر روش‌های فراهم شده برای ارائه آن به مشتریان توسط بانک‌ها است. یانک مرکزی  نیز با هدف نظارت و راهبری این پیامک‌ها، سامانه هریم (هدایت رمزهای یکبار مصرف) را از ابتدای دی‌ماه راه‌اندازی خواهد کرد.

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات ایران نیز در گفتگو با شبکه خبر گفت: همکاران ما در یانک های مختلف روش های متفاوتی را برای ارائه رمز پویا به کار می گیرند اما در مجموع سه روش اصلی برای این کار وجود دارد که شامل دریافت اپلیکیشن های مرتبط از روی سایت های بانک های عامل، پیامک و USSD یا کد دستوری است.

عشرت عدالت گفت:  استفاده از اپ های مربوطه برای دریافت رمز دوم مستلزم داشتن گوشی هوشمند است و مشتریان شبکه بانکی که گوشی هوشمند ندارند از طریق درگاه های اینترنتی، موبایک بانک، تلفن بانک و .. دریافت خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد که بسته به اینکه بانک ها از کدام یک از راههای ذکر شده رمز پویا را به مشتریان ارائه دهند، یک، دو و یا سه خدمت را به مشتریان خود ارائه دهند.

عدالت در ادامه بیان داشت لازمه  دریافت رمز پویا مراجعه  به بانک صادرکننده کارت است؛ طی این فرایند علاوه فعال سازی رمز پویا احراز هویت گوشی‌های تلفن همراه نیز انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: مشتریان باید شماره تلفن همراه خود را  برای ارسال رمز دوم پویا به بانک اعلام کنند و طی تعهدنامه ای به بانک اجازه دهند تا بتواند از این طریق رمزپویا را برایشان فعال کند. 

کد خبر 32100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =