تعادل موقتی در بازار ارز

بازار ارز طی هفته گذشته و هفته جار شرایط نوسانی را با قمت های بین 13 تا 14 هزار تومان به ازای هر دلار پشت سر گذاشته است.

هنوز هم بازار مستعد برگشت است و با تمام تلاشی که بانک مرکزی برای کاهش قیمت ها انجام داده اما قیمت دلار هنوز به ارقام قبل برنگشته است.

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی که دیروز در فضای مجازی منتشر کرد نوسانات ارزی را موضوعی دانست که با پیوستن ایران به معیارهای بین‌المللی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مقابله با پولشویی ارتباط نزدیکی دارد.

همتی در این باره در یادداشت خود موشت یقین دارم اعضای مجمع محترم تشخیص مصلح نظام حتما حساسیت موضوع و ضرورت تداوم مناسبات بانکی و پولی در شرایط تحریم را در نظر می گیرند.

وی ادامه داد بپذیریم که بانک مرکزی در حدی که در این شرایط بسیار سخت و حساس تکلیف دارد حقی هم در تصمیم سازی داشته باشد.

به گزارش اگزیم نیوز این یاداشت نشان می دهد تعادل نهایی در بازار ارز نیازمند تعیین تکلیف لوایح مذکور است و در غیر این صورت خطر بزرگی در کمین بازار ارز کشور نشسته است که توان بانک مرکزی را نیز در تعدیل بازار تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

این خطر در شریطی است که بازار ارز قابلیت بالایی برای رسیدن به تعادل دارد. بانک مرکزی توانسته قیمت رز را بعد از جهش دو هفته ای آن تا حدی متعادل سازد اما این یک مسکن موقتی است و آرامش و ثبات در این بازار نیازمند تصمیمات مهم تری است.

بازار ارز که برای پنج روز متوالی افت‌های جدی را تجربه می‌کرد، در معاملات روز گذشته درصدد جبران برآمد و رشد 4/ 1 درصدی را تا ساعت 16 به ثبت رساند.

نرخ هر دلار آمریکا دیروز 180 تومان افزایش یافت و به سطح 12 هزار و 820 تومان رسید.

برخی معتقدند گروه‌های متضرر از کاهش نرخ با طرح شایعه قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF زمینه‌ساز رشد دوباره دلار شده‌اند و برخی دیگر، از تلاش دلار برای دستیابی به تعادل جدید صحبت می‌کنند.

به نظر می‌رسد بازار ارز در حرکت خود به سمت تعادل جدید از یک طرف با عزم راسخ بازارساز برای کنترل نرخ‌ها و از سوی دیگر با نگرانی از شکاف بودجه دولت و در نتیجه افزایش تقاضای غیرتجاری ارز روبه‌رو است. رفع محدودیت سقف خرید ۲ هزار یورویی در صرافی‌های مجاز هم عامل موثر در معاملات دیروز ارز بود.

کد خبر 32106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =