پتانسیل صادرات ۵۰ درصد از فرش تولیدی کشور

 یک فعال حوزه فرش با بیان این که بر اساس برآوردها، در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از تولیدات فرش کشور جنبه صادراتی دارد گفت: امکان تبدیل شدن این میزان به ۵۰ درصد که معادل ۶۰ میلیون متر مربع است، وجود دارد.

به گزارش اگزیم نیوز مهندس برازنده در مصاحبه با رادیو گفتگو با بیان اینکه کاشان و به طور کلی تمام کشور، به عنوان یکی از بزرگترین قطب های تولید فرش ماشینی جهان، ظرفیت و پتانسیل های بسیار زیادی دارد، گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرش ماشینی یکی از بزرگ ترین ظرفیت صادراتی کشور است.

وی بیان کرد: توان تولید فرش در کشور حدود ۱۲۵میلیون متر مربع است که از این میزان بیش از ۷۰ درصد در منطقه کاشان تولید می شود که در حال حاضر نیز به عنوان یکی از بزرگترین قطب های تولید فرش ماشینی در جهان مطرح است و این مسئله به دلیل تنوع و کیفیت محصولات این منطقه است.

این فعال اقتصادی حوزه فرش با تصریح بر اینکه فرش کاشان و به طور کل فرش ایرانی، خریداران زیادی در جهان دارد، عنوان کرد: علاوه بر مصرف داخلی که سلیقه بسیار سختی دارند، در جهان نیز طرفداران فرش های ایرانی گسترده هستند.

وی به فرش های دستبافت اشاره کرد و افزود: از نظر رنگ و تنوع و همچنین کیفیت، فرش های دستبافت ایرانی در جهان بی نظیر هستند و البته همین کیفیت نیز به فرش های ماشینی منتقل شده است و به جرات می توان گفت از نظر تنوع فرش های ماشینی ایرانی، متنوع ترین فرش ها در جهان هستند. این فرش ها انواع و اقسام متریال های موجود را در خود جای داده اند.

برازنده ضمن اشاره به اینکه فرش های ایرانی از جدیدترین فناوری روز جهان استفاده می کنند، از ظرفیت بالای فرش های ماشینی برای ارزآوری گفت و در عین حال اظهار کرد: متاسفانه علی رغم اینکه در صنعت نساجی به عنوان پیشتاز در زمینه صادرات محصولات فرشی در کشور مطرح هستیم، اما هنوز از تمام ظرفیت کشور استفاده نکرده ایم و جای بسیار زیادی وجود دارد که از این پتانسیل استفاده کنیم. بر اساس برآوردها، در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از تولیدات کشور جنبه صادراتی دارد و امکان تبدیل شدن این میزان به ۵۰ درصد که معادل ۶۰ میلیون متر مربع است، وجود دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر زیرساخت های فناوری و مواد اولیه برای ارتقای توان صادرات کشور در حوزه فرش وجود دارد اما هنوز زیرساخت های ملی و بین المللی کامل نشده است و در صورت کامل شدن، می توانیم صادرات کشور را افزایش دهیم.

کد خبر 32125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =