ممنوعیت های صادراتی برداشته شود

یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با «اگزیم نیوز»، از بهم ریختگی و بی برنامگی دولتمردان در زمینه ممنوعیت های صادراتی انتقاد کرد و گفت: اعمال سیاست های ممنوع کننده در شرایطی که کشور نیاز به صادرات و درآمد ارزی دارد، نه تنها مشکلی را از اقتصاد و تولید حل نمی کند، بلکه اثرات منفی بر روند تجارت خارجی کشور بر جای می گذارد.

قدیر قیافه در ادامه افزود: در واقع دولت با اعمال یکسری ممنوعیت ها، راه را بر صادرات می بندد و موجب می شود تا بازاراهایی که صادرکنندگان در طول چندین سال به دست آورده اند، به راحتی از دست بروند.

این صادرکننده، البته بر این موضوع که کشور در شرایط تحریمی ظالمانه ای به سر می برد، تاکید و عنوان کرد: متاسفانه در چنین شرایطی، ورود فعالان اقتصادی به بازارهای هدف سخت و از آنسو، ورود مواد اولیه مورد نیاز تولید برای تولید کنندگان نیز دشوارتر شده است.

حال به گفته این عضو اتاق بازرگانی ایران، درچنین شرایطی که کشور نیاز دارد که ارز به چرخه اقتصادی کشور تزریق شود، با اعمال محدویت های صادراتی از سوی سیاستگذاران و تصمیم سازان اقتصادی،  منافذ ورود ارز به کشور بسته می شود. این در حالی است که ما برای تامین ارز مورد نیاز کشور راهی جز باز شدن مسیر صادرات  نداریم.

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه باید روابط اقتصادی خود را با سایر کشورها، تقویت کرد، گفت: چنانچه سطح مراودات اقتصادی ما با کشورهای منطقه یا اروپایی بالا بود، اثر تحریم ها در چنین شرایطی قطعا کمرنگ می شد. 

قدیر قیافه در بخش دیگری از صحبت های خود از نحوه حمایت دولت از برخی از صنایع داخلی انتقاد و بیان کرد: حمایت های بی قید و شرط دولت در برخی صنایع در دهه های اخیر موجب شد، که اجازه ندهیم این صنایع آنطور که باید به بلوغ برسند.

به گفته این فعال اقتصادی، رفتار غلط دولت در حمایت از صنایع داخل، اجازه رشد را از اقتصاد و تولید گرفته است.

او همچنین با گله مندی از اینکه همواره دولتمردان به دنبال این بودند که مشکلات را به صورت دستور ی حل کنند، بیان کرد: این در شرایطی است که اگر دولت از سیطره خود بر اقتصاد بکاهد، بخش خصوصی اجازه رشد خواهد یافت.

براساس اظهارات او، دخالت دولت در «تنظیم بازار، تامین نیازهای تولید کارخانجات و همچنین در روند صادرات»، نه تنها کمکی به رونق تولید وصادرات نمی کند، بلکه باعث کاهش صادرات و به تبع آن ورود درآمدهای ارزی به کشور را نیز با اختلال مواجه می کند.  

او در همین حال تاکید کرد که براساس قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار، دولت باید نسبت مشورت خواهی از تشکل ها و بخش خصوصی همت گمارد.

به گفته او، کشور در شرایط ویژه،  نیاز به تدابیر ویژه دارد.  این فعال اقتصادی همچنین تاکید کرد که بخش خصوصی هیچگاه به دنبال منافع شخصی خود نبوده و همواره منافع ملی را در نظر گرفته است.

او البته در اینجا، رفتارهای سلیقه ای برخی از متولیان امر را نیز مورد انتقاد  قرار داد واز اینکه همواره از طریق آزمون و خطا پیش رفته اند، گله مند بود.

این فعال اقتصادی در پایان  تاکید کرد که با نظر خواهی از صاحبنظران و مدل سازی، اثر ممنوعیت های صادراتی بر تولید داخل و تجارت خارجی را باید مورد واکاوی قرار داد و سپس اقدام به تدوین نسخه ای شفابخش برای برون رفت از وضعیت دشوار کنونی  کرد.  

کد خبر 32137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =