رشد بازار سرمایه متناسب با ارزش دلاری شرکت‌ها

عباس ـرگون معتقد است شاید در برخی از سهم‌های ریز حباب وجود داشته باشد اما اگر بخواهیم ارزش ذاتی بازار را با توجه به نرخ ارز محاسبه کنیم، بورس رشد محسوسی نداشته است.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به رکورد شکنی شاخص بازار بورس گفت: رشد بازار از منظر ارزش ذاتی با توجه به افزایش نرخ دلار طبیعی است و نسبت به سال‌های گذشته رشد محسوسی نداشته است.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص رشد ساخص بورس در روزهای گذشته و رکورد شکنی آن با بیان این مطلب اظهار داشت: شاید در برخی از سهم‌های ریز حباب وجود داشته باشد اما اگر بخواهیم ارزش ذاتی بازار را با توجه به نرخ ارز محاسبه کنیم، بورس رشد محسوسی نداشته است.

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز، سرمایه‌گذاران خُرد را به سمت بازار سرمایه هدایت کرده است، افزود: اگر بخواهیم موضوع اضافه شدن شرکت‌ها در بازار بورس را در نظر بگیریم، شاید شاخص و نرخ سهام حتی از ارزش ذاتی آن نیز پایین‌تر باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرد برای حفظ ارزش پول خود وارد بازار سهام می‌شوند زیرا ریسک ورود به بازار ارز و سکه بالاست و از سوی دیگر محدودیت‌هایی نیز برای ورود به آن وجود دارد.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه تصریح کرد: اگر بخواهیم میانگین بازدهی دلار از ابتدای امسال را لحاظ کنیم و فقط به نوسانات هفته‌های گذشته توجه نکنیم، بازدهی دلار حتی منفی بوده است.

وی ادامه داد: مسکن از جمله بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری است اما سرمایه سنگینی برای ورود به آن نیاز است و شاهد هستیم که نرخ سود بانکی کوتاه مدت نیز با تغییر روش محاسبه آن از سال گذشته و پرداخت سود ماه‌شمار به جای روزشمار، بازدهی خوبی ندارد.

آرگون تصریح کرد: اگر سیاست‌ خوبی برای هدایت منابع به سمت تولید و شرکت‌های مولد داشته باشیم، بازار سرمایه می‌تواند پذیرای سرمایه‌های مختلف باشد. البته این موضوع مشروط بر آن است که سهم‌ها تنها دچار خرید و فروش نشده و شرکت‌های جدیدی وارد بازار شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: باید عمق بازار سرمایه با ورود شرکت‌های جدید بیشتر شده و میزان سهام شناور افزایش یابد. از سوی دیگر بانک‌ها نیز بتوانند بنگاه‌های خود را در بازار سرمایه واگذار کنند و افزایش سرمایه بنگاه‌ها نیز تسهیل شود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اظهار داشت: در صورتی که پول‌های جدید وارد بازار سرمایه شود، به طور حتم به رونق تولید در کشور کمک خواهد کرد.

 

کد خبر 32138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =