ضرورت توزیع عادلانه مالیات در کشور

ابراهیم رزاقی، استاد دانشگاه در گفتگو با اگزیم نیوز با انتقاد از شیوه دولت ها در اخذ مالیات، گفت: دولت ها عدالت مالیاتی را برقرار نکرده اند و در عین حال راه های زیادی برای فرار مالیاتی به وجود آمده است که نتیجه چنین مسایلی تحمیل مالیات بر طبقه مشخصی از جامعه بوده است.

به گفته وی مسئولیت ایجاد عدالت در مالیات بر عهده دولت ها است و اگر دولت در انجام این وظیفه به هر شکلی کوتاهی کند بار این مالیات بر دوش اقشاری خواهد بود که دارای شناسنامه درآمدی مشخص هستند که شامل کارمندان و برخی تولیدکنندگان و ... است.

وی با اشاره به این که مالیات ها در اکثر کشورهای جهان هزینه های دولت را پوشش می دهند اما در ایران و در بهترین حالت تنها ۳۲ درصد از هزینه های دولت با مالیات تأمین می شود و مابقی شامل فرارهای مالیاتی است.
وی افزود: دریافت مالیات موجب عدم استفاده از نفت می شود و در نتیجه اشتغال افزایش و فساد کاهش می یابد و نهایتاً از ضربه پذیری اقتصاد نیز کاسته خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان ساخت: ما در دورانی ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما وقتی مالیاتی گرفته نمی شود عده خاصی با همین فرارهای مالیاتی سرمایه دار می شوند. اقتصاد کشور ما طی این ۳۰ سال سرمایه داری توجهی به تجربه های دفاع مقدس نداشت و برعکس فقط به واردات و صادرات و خام فروشی توجه کرد که قطعاً در این شرایط فرار مالیاتی بسیار ساده است.

این استاد بازنشسته دانشگاه تصریح کرد: برخی مسئولان با ارائه چنین الگویی از اقتصاد، خواسته و ناخواسته هدف قدرتمندان جهانی از نظر تحریم و جنگ با ایران را در داخل تأمین می کنند و جلوی فرارهای مالیاتی را نمی گیرند.

رزاقی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان امور مالیاتی به سراغ پرونده های جدید نمی رود؟ گفت: نگاه ها به مالیات نگاه فرعی است، یعنی از کسانی مالیات دریافت می شود که توان فرار ندارند و این روش عادلانه نیست.

وی ادامه داد: شرکت های دولتی در عین هزینه های بالایی که دارند ضرر می دهند و مالیاتی هم از آنها دریافت نمی شود اما سوال اینجاست که بازدهی کارمندان دولت در حمایت از تولید و تولید شغل چه قدر است؟ دولت به همه این مسائل واقف است اما اراده ای ندارد.

کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر اینکه سازمان امور مالیاتی باید مستقل و دارای قدرت باشد افزود: این سازمان باید با کسب سند و مدرک مالیات ها را حساب کند و در صورت نیاز موارد را به دادگاه و قوه قضائیه ارجاع دهد.

رزاقی با اشاره به اهمیت سیستم اطلاعاتی در تعیین مالیات ها گفت: سیستم اطلاعات مالیاتی در کشورهای دنیا کاملا مشخص و فعال است، لزومی ندارد که سازمان امور مالیاتی اطلاعات تک تک افراد جامعه را جمع آوری کند بلکه ارگان ها باید اطلاعات را در اختیار آن قرار دهند و یا اینکه سازمان، اطلاعات مالیاتی را خریداری کند.

وی همچنین مطرح کرد: مدیران سازمان مالیاتی باید مقاومتی عمل کنند و افراد خاصی باشند، در صورت شناسایی افرادی که از غیر راه تولید و از راه های صحنه سازی و احتکار کسب درآمد کرده اند عملکردها مشخص خواهد شد.

کد خبر 32139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =