نیاز به استراتژی خاص در شرایط تحریم

به گفته اعلا میرمحمدصادقی در شرایط خاص امروز که با تحریم‌ها دست وپنجه نرم می کنیم، نیازمند استراتژی و برنامه خاص هستیم. به گفته او، در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی انتظار از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این است شرایط را سهل کنند و به سمت خود تحریمی نرویم.

 

در سال جاری و بعد از جدی‌تر شدن موضوع ترخیص کالاها و ممانعت از رسوب آن در گمرکها و بنادر، با دستور رئیس جمهور مقرر شد که برای رفع مشکلات و ترخیص سریع کالاها کمیته‌ای به ریاست وزیر اقتصاد و با شرکت نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک تشکیل شود و در همین راستا پیشنهادهایی برای تعیین تکلیف سریعتر و ترخیص کالاها مصوب شد و در دستور کار قرار گرفت.

در همین رابطه، علاء میرمحمد صادقی نائب ریئس اتاق تهران  در گفت و گو با «اگزیم نیوز»، از مشکلاتی گفت که سر راه بازرگانان برای ترخیص کالاهایشان وجود دارد.

نائب ریئس اتاق تهران با بیان اینکه  ضعیت ورود و ترخیص کالا  نسبت به چند ماه گذشته بهتر شده ، عنوان کرد:  اما به منظور تنظیم بازار آنهم در شرایط پایانی سال جاری بهتر است برخی از مشکلات که در این زمینه وجود دارد را برطرف کرد.

یکی از مشکلات واردکنندگان را در گمرک بحث نقدینگی معرفی کرد وگفت: یکی از مشکلات عمده ای که واردکنندگان برای ترخیص کالاهایشان با آن درگیر هستند،  بحث نقدینگی برای پرداخت حقوق و عوارض گمرکی است، که باید اقدامات مناسبی در این زمینه از سوی متولیان امر صورت گیرد.

بنابه اظهارات علاء میرمحمد صادقی، البته این موضوع را مورد اشاره قرار داد وگفت:  البته تمهیداتی خوبی در این خصوص درنظر گرفته شده و مقرر شد که بری رفع این مشکل ۸۰ درصد کالا و مواد اولیه ی وارداتی بدون پرداخت حقوق مجوز اجازه ترخیص دهند و ۲۰ درصد مابقی کالا را به عنوان ضمانت تا پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در گمرک نگه داشته می شود،که این راهکار کارایی لازم را داشته و موفق عمل کرده است. 

نائب ریئس اتاق تهران  در ادامه وجود برخی از مشکلات جزئی اجرایی گمرکی را طبیعی  عنوان کرد و گفت: اما به طورنمونه یکی از مشکلاتی که بازرگانان را دچار چالش کرده است، اختلاف نظر کارشناس گمرک و صاحب کالا بر سر نرخی است که کارشناس اظهار می کند.

همچنین به گفته این فعال اقتصادی، مشکلاتی هم در زمینه تسهیلاتی که می تواند به تسریع روند ترخیص کالا کمک کند نیز وجود دارد.

نائب ریئس اتاق تهران  در بخش دیگری از صحبت های خود  و با بیان اینکه مقرارات کشور برای شرایط عادی تصویب می‌شود، اظهار کرد: در شرایط خاص امروز که با تحریم‌ها  دست وپنجه نرم می کنیم، نیازمند استراتژی و برنامه خاص هستیم. به گفته او، در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی انتظار از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این است شرایط را سهل کنند و به سمت خود تحریمی نرویم.

کد خبر 32199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =