تورم ۲ تا ۵ درصدی، بدون تعدیل تعرفه های وارداتی

مجیدرضا حریری می گوید: حرکت به سمت واقعی شدن نرخ ها در همه تبدیل های ارزی یک قدم درست و مورد تایید است اما باید در مورد تعدیل تعرفه ها اقدامات مقتضی صورت بگیرد.

به تازگی مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد نرخ دلار اظهارنامه‌های وارداتی از دلار ۴۲۰۰تومانی به نیمایی تغییر کند مجیدرضا حریری در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوزدر  اینباره گفت: حرکت به سمت واقعی شدن نرخ ها در همه تبدیل های ارزی یک قدم درست و مورد تایید است اما باید در مورد تعدیل تعرفه ها اقدامات مقتضی صورت بگیرد.

 وی افزود: از آنجاییکه تعرفه هایی که در گذشته بر واردات بسته شده بر اساس نرخ دستوری اسعار بوده و با توجه به اینکه متوسط نرخ تعرفه ما در گمرک در مقابسه با سایر گمرکات دنیا بالاست، لذا ضروری است در نرخ تعرفه ها تجدیدنظر شود.

حریری با اشاره به اینکه این روزها بیش از 90 درصد کالای وارداتی کشور را کالای اساسی و مواد اولیه کارخانه جات را شامل می شود؛ گفت: در صورت مبنا قراردادن ارز نیمایی برای محاسبه اظهارنامه ها، تعرفه ها بیش از دوبرابر خواهد شد و این موضوع بر کالای وارداتی که تحت عنوان کالای اساسی وارد کشور می شود و یا کالای مورد نیاز خطوط تولید، نهاده ها، لوازم یدکی و... تاثیر خواهد داشت و افزایش قیمت 2 تا 5 درصدی کالای تولیدی ومتعاقبا تورم را در پی خواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین یاداور شد: بهتر است در کنار تداوم روند واقعی شدن نرخ ارز، تعرفه ها با شدت تعدیل شوند تا اثرات تورمی این سیاستگذاری را مهارشود.

مجیدرضا حریری اذعان داشت: برنامه ریزی برای افزایش نرخ ارز در محاسبات اظهارنامه های وارداتی در بودجه سال آینده دیده شده و از آنجاییکه در اسفندماه کمیسیون ماده یک برای تعیین تعرفه ها تشکیل می شود و کتاب تعرفه ها قبل از پایان سال به اتمام می رسد تا از روز اول فروردین در گمرکات اعلام شود؛ بنابراین باید کمیسیون ماده یک این نکته را مد نظر قرار داده و تعرفه ها را به همان نسبت کاهش بدهد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز این برنامه ریزی  در اظهارنامه‌های صادراتی نیز رخ داده و از ابتدای سال ۹۸، نرخ محاسباتی اظهارنامه‌های صادراتی، بر مبنای دلار نیمایی بوده است و متعاقبا نرخ‌های پایه صادراتی باید اصلاح می‌شد و بر اساس آن، نرخ واقعی دلار باید مبنای محاسبه قرار می‌گرفت.

 به گفته  محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، ما بالاترین نرخ  تعرفه‌های واردات در دنیا را با میانگین 24 درصد با میانگین حدود ۲۴ درصد داریم و با احتساب اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده؛ چنانچه مبنای اظهارنامه‌های وارداتی، نرخ نیمایی به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی در مجلس مصوب شود، آنگاه نرخ تعرفه واردات به نزدیک سه برابر افزایش خواهد یافت که به هر حال هزینه بالایی را به تولیدکنندگان کشور وارد می‌آورد.

 

   

 

کد خبر 32311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =