صادرات ۳۱.۹ میلیارد دلاری در ۹ ماهه ۹۸

بررسی آمارهای منتشر شده در گزیده‌های آماری بانک مرکزی حکایت از آن دارد که ایران از ابتدای امسال تا پایان فصل پاییز معادل ۳۱ میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار صادرات داشته و تراز تجاری ۹ ماهه حدود ۶۶۰ میلیون دلار مثبت بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز، بانک مرکزی روز پنجشنبه گزیده آمارهای اقتصادی 9 ماهه 1398 را مربوط به دو فصل تابستان و پاییز منتشر کرد که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است.

در بخش تراز پرداخت‌ها، جداول موازنه پرداخت‌ها، صادرات غيرنفتی و واردات کشور، ارزش صادرات غيرنفتی، آمار بدهی‌های خارجی (تعهدات بالفعل) کشور و نيز متوسط ماهانه نرخ فروش دلار در بازارهای بين بانکی و آزاد ارائه شده است.

براین اساس در 9 ماهه امسال، کل صادرات غیرنفتی انجام شده در کشور (با احتساب میعانات گازی) برابر با 31 میلیارد و 902 میلیون دلار اعلام شده است. در این مدت صادرات وزنی کشور برابر با 103هزار و 587 هزار تن و ارزش واحد هر تن کالای صادراتی معادل 308 دلار بوده است.

این آمارها نشان می‌دهند که تا پایان آذرماه واردات کشور نیز برابر با 31 میلیارد و 836 میلیون دلار بوده است و براین اساس تراز تجاری کشور حدود 660 میلیون دلار مثبت بوده است.

کشور تا پایان فصل پاییز برابر با 24هزار و 979 هزار تن کالا وارد کرده که ارزش واحد هر تن کالای صادراتی نیز برابر با 1275 دلار بوده است.

آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهند که بالاترین میزان صادرات کشور مربوط به اردیبهشت ماه با 5 میلیارد و 865 میلیون دلار و کمترین میزان صادرات نیز مربوط به فروردین ماه با 2 میلیارد و 547 میلیون دلار بوده است.

همچنین در مدت زمان مشابه بالاترین میزان واردات ماهانه مربوط به اردیبهشت ماه با 4 میلیارد و 429 میلیون دلار و پایین‌ترین میزان واردات نیز مربوط به فروردین ماه با 2 میلیارد و 334 میلیون دلار بوده است.

حجم نقدینگی را ۲۲ هزار و ۶۲۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال گذشته ۲۰.۲ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل (آذر ۹۸ نسبت به آذر ۹۷)، ۲۸.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. حجم پول در این دوره ۳۶۳۴.۸ هزار میلیارد ریال با ۴۸.۶ درصد افزایش نسبت به آذر ماه سال قبل بوده و حجم شبه پول نیز با ۲۴.۹ درصد رشد، ۱۸۹۸۸.۳ هزار میلیارد ریال است.

بر پایه این گزارش، میزان دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در آذر ماه امسال ۱۰۳۴۱.۵ هزار میلیارد ریال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۴ درصد افزایش یافته است. در عین حال، بدهی بخش دولتی در دوره مورد بررسی ۳۸۷۸.۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به آذر ماه سال ۹۷ به میزان ۲۸.۱ درصد رشد یافته است.

طبق اعلام بانک مرکزی، بدهی بخش غیردولتی ۱۴۴۰۰.۵ هزار میلیارد ریال است که نشان دهنده ۱۹.۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز ۹.۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

این آمارها همچنین نشان می‌دهند که میانگین ماهانه فروش دلار در بازارهای آزاد معادل 12 هزار و 755 تومان بوده است.

کد خبر 32379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =