شفافيت در كسب وكارها با رتبه بندي

علی رهبری رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به بيان جزئيات رتبه بندي كسب وكارهاي اينترنتي در مركز توسعه تجارت الکترونیک برنامه‌ای پرداخت.

به گزارش اگزيم نيوز، علی رهبری رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بيان اينكه در این برنامه، کسب و کارهای اینترنتی فعال با در نظر گرفتن شاخص‌ها و المان‌های مرتبط با فعالیت این واحدها، رتبه بندی می‌شوند و نتایج به دست آمده در نماد الکترونیکی این کسب و کارها لحاظ خواهد شد، درباره همکاری نهاد و ارگان­ها برای استعلام و انتشار سوابق موسسات کسب وکار گفت: با یکسری از این نهادها مکاتباتی داشتیم و به نتایجی هم رسیده ایم. به طور نمونه با بانک مرکزی  بر سر بخشی از شاخص ها توافق شد.

او در ادامه توضيح داد: به کمک شرکت رتبه سنجی اعتبار ایرانیان در حال حاضر رتبه اعتباری یک واحد کسب وکار را داریم که در این زمینه، مبتنی بر چک­های برگشتی و تسهیلات معوق و مشکوک الوصول و بازپرداخت اقساط به هر واحد کسب و کار یک رتبه اعتباری تعلق می گیرد و هر کسی امکان کسب و دسترسی به این رتبه را دارد. اما در این مورد یک مشکل وجود دارد و آن اينكه تعداد کمی از کسب وکارها این رتبه را اخذ کرده اند و کسانی که تاکنون این رتبه را استعلام نگرفتند، در آغاز رتبه بندی که ما می خواهیم انجام دهیم، با یک شوک مواجه می شوند.

او افزود: برهمين اساس، لازم است که به صورت گام به گام پیش برویم و در ابتدا از کسب و کارها بخواهیم که نسبت به اخذ این رتبه اقدام کنند و پس از اینکه درصد قابل قبولی از کسب و کارها رتبه مورد نظر را گرفتند، ما نسبت به رتبه بندی کسب و کارها اقدام کنیم. چراکه ما قصد آسیب زدن به وحدهای کسب وکارها را نداریم و می خواهیم فضای بهتری برای کسب و کار ایجاد کنیم.

رهبري در بخش ديگري از صحبت هاي عنوان كرد:  از طرفی درباره اطلاعات میزان فروش هر کسب و کار نیز به این نتیجه رسیده ایم که برای اعلام میزان کل شکایات یک واحد کسب وکار نیز باید میزان فروش او را در نظر گرفت. چرا که به طور نمونه واحدی مثل «دیجی کالا» که فروش بالایی دارد، پس طبیعتا میزان شکایات بالاتری نیز خواهد داشت. در نتیجه باید بررسی شکایات با توجه به میزان فروش انجام شود. این اطلاعات را باید از شاپرک می گرفتیم که در این زمینه به توافق نرسیده ایم؛ چرا که ممکن است اجازه ارائه این اطلاعات را به ما نداشته باشد.

رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت، در ادامه با بيان اينكه اطلاعات مربوط به محکومیت ها را نیاز داریم، يادآور شد: البته اين موضوع بدان معنا نيست كه جزییات واطلاعات خود محکومیت ها را منتشر کنیم؛ چراکه خود این امر نیازمند مبنای قانونی است و امکان انتشار آن وجود ندارد.

او توضيح داد: ما قصد داریم تا براساس سوابق محکومیت­ها یک امتیاز بندی ترتيب دهيم و امتیاز کسب شده از سوي هر واحد کسب و کار را منتشر خواهيم كرد.

به گفته رهبري، در گام های بعدی شايد بتوان به توافقاتی در این زمینه دست يافت تا  این اطلاعات را به كار بست.  رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود:  البته اعتقاد ما بر این است که باید خود بخش خصوصی و اتحادیه ها نیز در این رتبه بندی مورد مشورت  و همکاری قرار گیرند و پای کار باشند.

رهبری همچنين در مورد میزان اثرگذاری راه اندازی این سامانه ها در شفاف سازی و تسهیل فرایندهای تجاری کشور نیز در اظهاراتي عنوان كرد: در زمینه تسهیل تجارت ما شاهد آن هستیم که در گزارش بیزینس بانک جهانی رتبه ما 45 پله ارتقا داشته است. در پژوهش های این چنینی در شاخص تجارت سه مولفه «هزینه، زمان و اسناد» در نظر گرفته می شوند که در ایران با توجه به این، نسخه فیزیکی بسیاری از اسناد از جمله «پروانه، پته، برگه ثبت سفارش، درخواست مجوز و...» حذف شده است.  

او ادامه داد: از سوي ديگر، تا پیش از این الزامی بود که بعضی از اسناد در چند نسخه به جاهای مختلف تحویل داده شود، اما اکنون فقط در یک جا بارگذاری می شود. در نتیجه ضمن کاهش هزینه، شاهد افزایش سرعت روند امور تجاری و ارتقای رتبه هستیم. از طرفی ارتقای 45 پله ای در شاخص تجاری اتفاق خوبي است؛ چراکه سایر کشورها 2، 3، 5 و حداکثر10 پله ترقی دارند و پیشرفت 45 پله ای واقعا قابل توجه است. 

رهبري در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: در زمینه شفاف­سازی نیز در بسیاری از موارد کارشناس حذف شده؛ به طوريكه ديگر نیاز به حضور و تشخیص کارشناس برای اخذ مجوز ومحل اخذ مجوزات لازم و در ادامه چک کردن این مجوزها نيست.

به گفته او، اکنون کلیه این فرایندها الکترونیکی شده و در سامانه­ها تنها با چند کلیک قابل انجام است که همین امر باعث شفاف سازی آمار نیز شده است. به گونه ای که وقتی یک ثبت سفارش جدید یا تخصیص ارز صورت می گیرد، به صورت سیستمی این آمار تغییر می کند و تغییرات قابل مشاهده است.

رهبري همچنين با بيان اينكه اکنون اطلاعاتي داریم که مبتنی بر واقعیت است، بيان كرد:  پیش از این اطلاعات مکتوب و فیزیکی از شهرستان ها ارسال می شد که ممكن شاهد انواع خطاهای عامدانه و غیرعامدانه باشيم،که خوشبختانه با این روند فعلی از چنین اتفاقاتی پیشگیری می شود.

او افزود: روزی ما آرزو داشتیم همانطور که آمار بدهی­های آمریکا یا فروش بنزین سایر کشورها روی برد نمایش داده می شد و با تغییرات بالا و پایین می شد، ما نیز به چنین امکانی برسیم که امروزه در زمینه تجارت و آمارهای آن به چنین آرزویی دست یافتیم. 

رئيس مركز تجارت الكترونيك وزارت صمت، در ادامه با اشاره به اين موضوع كه با یکی دو تا از دستگاه ها در زمینه اتصال با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: البته این مشکلات زیرساختی نیست، بلکه به دریافت و ارسال کامل و به موقع اطلاعات مربوط است. در این زمینه در حال بحث و گفت و گو هستیم. البته به طور کلی وضعیت خوبی داریم و روند رو به بهبود است.

بنابر اظهارات رهبري، یک زیرساخت تبادل اطلاعات بین وزارت صمت و سایر وزارت خانه­ها وجود دارد به نام مرکز ملی تبادل اطلاعات تجاری که 500 وب سرویس دارد و روزانه 2 میلیون تراکنش با سایر دستگاه ها انجام مي شود، که از اين طريق اطلاعات بین دستگاه ها رد وبدل یا دریافت و ارسال می شوند و این نشان دهنده میزان شفافیت اطلاعاتی و عدم نگاه محرمانگی امروزی به اطلاعات است.  همچنين به گفته او، اکثریت دستگاه در زمینه تبادل اطلاعاتی همکاری لازم را دارند و در یکی دو مورد هم اختلافاتی هست که در حال بحث و بررسی است.

کد خبر 32396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =