تاثیر مثبت عضویت عراق در کارنه تیر بر تجارت با کشورهای منطقه

سید حمید حسینی می گویدمی‌گوید اقدام مثبت پارلمان عراق در تصویب عضویت این کشور در کنوانسیون «کارنه تیر» می‌تواند بر تجارت کشورمان با کشورهای عربی و منطقه تاثیر مثبت بگذارد.

عضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید اقدام مثبت پارلمان عراق در تصویب عضویت این کشور در کنوانسیون «کارنه تیر» می‌تواند بر تجارت کشورمان با کشورهای عربی و منطقه تاثیر مثبت بگذارد.

 

سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان این مطلب افزود: اتفاق خوبی که در روزهای گذشته افتاد این بود که پارلمان عراق عضویت این کشور در کنوانسیون کارنه تیر را تصویب کرد و این موضوع خود مسیری را هم برای صادرات و هم برای واردات و هم برای صادرات مجدد از طریق عراق برای ما باز می‌کند.

وی افزود: با عضویت عراق در کنوانسیون کارنه تیر، تجارت ایران با سوریه و بسیاری از کشورهای عربی و منطقه آسان‌تر خواهد شد و این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی اتفاق خوبی است.

افزایش 450 میلیون دلاری صادرات به عراقعضو هیات رییسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: صادرات ایران به عراق در 10 ماهه نخست امسال هم از نظر ارزشی و هم از نظر وزنی افزایش یافته است.

حسینی افزود: در 10 ماهه نخست امسال ایران حدود 8 میلیارد دلار به عراق صادرات داشته که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته معادل 7 میلیارد و 550 میلیون دلار بود؛ مقایشه این دو رقم به ما نشان می‌دهد که صادرات ایران به عراق حدود 450 میلیون دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی به تعدیل نرخ‌های پایه صادراتی و تاثیر آن بر کاهش ارزش صادرات اشاره کرد و افزود: تعدیل نرخ پایه‌های صادراتی تا 30 درصد بر میزان صادرات کشور تاثیر گذاشته است اگر این رقم را نیز به میزان صادرات کشور اضافه کنیم، صادرات 10 ماهه ایران به عراق بالغ بر 10 میلیارد دلار خواهد شد.

این فعال اقتصادی در عین حال عنوان کرد که ایران تقریبا وارداتی از عراق ندارد ولی عضویت این کشور در کنوانسیون کارنه تیر باعث خواهد شد تا امکان واردات از این همسایه غربی نیز به وجود بیاید.

 

کد خبر 32468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =