چابهار بر مدار توسعه

محمدعلی نشاطی معتقد است با توسعه شبکه ریلی و ایجاد خط آهن برای بندر چابهار، تجارت خارجی کشور به منطقه اوراسیا شتاب بیشتری به خود می گیرد.

 

 

 

عضو اتاق بازرگانی زاهدان در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، گفت: بندر چابهار طی چند سال اخیر رونق قابل توجهی یافته و دولت با سرمایه گذاری هایی که انجام داده اسکله های بزرگ و خوبی برای این بندر ساخته است و بازرگانان می توانند صادرات کالاهای خود را از این طریق انجام دهند.

محمد علی نشاطی گفت: بندر چابهار در واردات کالاهای اساسی نیز نقش مهمی ایفا می کند مانند واردات برنج و گندم که توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران (GTC ) از طریق بندر چابهار انجام می شود. وقتی کشتی ها وارداتی در بندر پهلو می گیرند می توان از آنها برای صادرات کالا نیز استفاده کرد و طبیعتا صادرات نیز رونق می گیرد.

وی با اشاره به موقعیت ویژه بندر چابهار، افزود: بندر چابهار به لحاظ موقعیت جغرافیایی تنها بندر اقیانوسی کشور است که خارج از خلیج فارس  و در دریای عمان قرار دارد و همانطور که اطلاع دارید افغانستان از این بندر برای واردات یا صادرات کالاهایش استفاده می کند؛ در سال گذشته کشتی های زیادی صادرات گندم و کالاهای اساسی به کشور افغانستان را از طریق بندر چابهار انجام دادند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه عنوان کرد: در زمینه توسعه بندر چابهار، انشاالله با ایجاد راه آهن که در دستور کار دولت است و حداکثر تا دو یا سه سال آینده به مرحله بهره برداری می رسد، ما رونق بیشتری در بندر چابهار شاهد خواهیم بود.

نشاطی توسعه ریلی استان سیستان و بلوچستان را گامی در جهت توسعه تجارت خارجی کشور دانست و گفت: در زمینه توسعه ریلی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم و امیدواریم با ایجاد راه آهن و اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور کالاهای صادراتی و وارداتی با سرعت بیشتری در این بندر جریان داشته باشند و حتی صادرات به منطقه آسیا میانه و اتحادیه اوراسیا از این طریق تسهیل شود.

باتوجه به موقعیت ویژه بندر چابهار می توانیم کالاهای اساسی مناطق شرقی کشور را از طریق این بندر تامین کنیم که همین الان هم کشتی های بزرگ گندم در این بندر در حال تخلیه شدن هستند.

وی افزود: معافیت های تحریمی آمریکا برای بندر چابهار درصدی در موفقیت ها و رونق های این بندر تاثیر گذار بوده است ولی سهم اصلی را باید مدیون سرمایه گذاری های دولت بدانیم که از چندین سال پیش با نگاه بلند مدت زیرساخت های این بندر را آماده کرد بطور مثال اکنون کشتی هایی با ظرفیت صد هزار تن می توانند در این بندر پهلو بگیرند که موفقیت بزرگی محسوب می شود، این ثمره ی توجه ویژه به این بندر در سالهای گذشته است.

نشاطی گفت: در جهت توسعه بندر چابهار باید اتاق بازرگانی استان سیستان و بلوچستان فعالیت های بیشتری داشته باشند و مسئولیت توسعه قسمت هایی از بندر مانند ساخت انبار و.. را به عهده بگیرند. حداقل کار ممکن که بازرگانان می توانند برای توسعه بندر چابهار انجام دهند این است که برای صادرات و واردات کالاهایشان این بندر را انتخاب نمایند.

کد خبر 32473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =