نقشه راه «معدن» پایش شود

محمدرضا بهرامن می گوید: نقشه راه معدن، يك برنامه ۴ ساله است و پايش آن در شرایط حاضر، ضروري است.

به گزارش اگزیم نیوز، در روزهاي پاياني سال 1398، واكاوي عملكرد نهادهاي مسئول در اجراي نقشه راه معدن و صنايع معدني، حائز اهميت به‌نظر مي‌رسد. كشف نقاط ضعف و قوت و دلايل عقب‌ماندگي‌هاي احتمالي، گام نخست در مسير جبران اين سند است.

 دولت دوازدهم به منظور دستیابی به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ با تصدگری وزارت صنعت، معدن و تجارت، نقشه راه معدن و صنایع معدنی را با ۷۲ راهبرد تا افق ۱۴۰۰ تدوين کرد. رضا رحماني وزیر صنعت، معدن وتجارت نيز پيش از اين، اجرای اين نقشه راه را وعده داد و تاكيد كرد: عملياتي شدن اين نقشه معدني، سهم بسزايي در ارتقای سهم معدن و فرآورده‌های معدنی در تولید ناخالص ملی خواهد داشت و از اين رو، اجراي آن ضروري خواهد بود. حال كه حدود يك سال و نيم از ابلاغ اين نقشه راه مي‌گذرد و در آستانه پايان سال 1398 قرار داريم، فرصت خوبي براي بررسي عملكرد نهادهاي مختلف در راستاي اجراي اين سند است.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مسـئولیت اجرای ۳۳ راهبرد از مجموع 72 راهبرد نقشـه راه معـدن و صنایـع معدنـی را بر عهده دارد. اين سازمان در آستانه پايان سال 1398، گزارش‌هايي را از عملكرد خود در اجراي اين نقشه، منتشر كرده است. با توجه به آمار منتشر شده، مسئولان اين سازمان، اعتقاد دارند، نقشه راه معدن توسط اين نهاد، با اتکا به برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود. خداد غريب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه میزان پیشرفت نقشه راه معدن و صنایع معدنی تا پایان بهمن از 60 درصد عبور کرد، تصریح کرد: این نقشه راه از نیمه دوم سال 97 آغاز شده و تاکنون از برنامه (سالانه 25 درصد) جلوتر است. 40 درصد باقی مانده نقشه راه، طی 2 سال آینده محقق خواهد شد. غریب‌پور افزايش حضور حضور بخش خصوصی در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را يكي از اهداف اين نقشه عنوان كرد و گفت: اين هدف با واگذاری شرکت‌ها و پهنه‌های اکتشافی به بخش خصوصي، اجرايي مي‌شود. او افزود: پس از واگذاری، نظارت به طور پیوسته از روند فعالیت راهبران شرکت‌ها یا مسئولان استخراج و فروش برای بهبود وضعیت، اعمال می‌شود.

با وجودي كه مسئولان خبر از اتفاق‌هاي خوب و حركت طبق برنامه در راستاي اجراي نقشه راه معدن و صنايع معدني، مي‌دهند، نظرات فعالان بخش خصوصي، كاملا متفاوت است. اين فعالان كه از نزديك با چالش‌هاي اين بخش و پيشرفت‌هاي آن روبرو هستند، اعتقاد دارند با گذشت حدود يك سال و نيم از ابلاغ اين نقشه راه تاكنون، شاهد هيچ تغييري در عملكرد نهادهاي مسئول نبوده‌اند.

در همین رابطه، محمدرضا بهرامن رئيس خانه معدن ايران در گفت وگو با «اگزیم نیوز» با با بیان اینکه يك سال و نيم از تصويب نقشه راه معدن و صنايع معدني مي‌گذرد، گفت: بنابراين پايش آن ضروري به‌نظر مي‌رسد ومسئولان اجراي اين سند بايد پاسخ دهند كه در اين بازه زماني در اكتشاف چه ميزان پيشرفت كرده‌ايم؟ چه‌قدر در جذب سرمايه‌گذاري خارجي، موفق عمل شده است؟ ايجاد ارتباط ميان صنعت و دانشگاه در چه مرحله‌اي قرار دارد؟ ايميدرو، سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات معدني كشور و همچنين معاونت معدن و صنايع معدني وزارت صمت كه عهده‌دار اجراي اين سند هستند، در كدام مرحله قرار دارند؟

او توجه به این نکته را نیز ضروری دانست كه نقشه راه معدن، يك برنامه 4 ساله است. بنابراين پايش آن در حال حاضر، ضروري است. همچنين بايد تاكيد كرد كه در تدوين اين سند، از نظرات تشكل‌هاي بخش خصوصي همچون خانه معدن، استفاده شده است.

به گفته بهرامن، اجراي موارد تدوين شده در اين سند، از اهيمت ويژه‌اي براي فعالان معدني برخوردار خواهد بود.

رئيس خانه معدن ايران افزود: اكنون كشور در مرحله‌اي قرار گرفته كه شرايط توسعه دشوارتر از گذشته است. بنابراين انتظار مي‌رود در چنين شرايطي، استراتژي‌هاي توسعه‌اي مورد توجه بيشتري قرار گيرند و با پيگري هرچه بيشتر اجرايي شوند. در چنين شرايطي اگر تكاليف بخش‌هاي ستادي، به خوبي و با هدفمندي، تنظيم نشود، قاعدتا توسعه‌اي محقق نخواهد شد.

بهرامن در ادامه عنوان کرد: اجراي اين نقشه براي بخش خصوصي، خوشحال‌كننده است. چراكه حداقل يك هدف براي بخش معدن كشور در نظر گرفته مي‌شود و طبق آن مي‌توانيم توسعه را در بخش معدن، رصد كنيم.

 

کد خبر 32513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =