افت شاخص بهای مواد غذایی جهان در فوریه ۲۰۲۰

شاخص کل بهای مواد غذایی جهان در ماه فوریه ۲۰۲۰ و بدنبال شیوع ویروس کرونا نسبت به ماه قبل از آن ۱.۰ درصد کاهش یافت و به ۱۸۰.۵ رسید

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی با توجه به گزارش جدید سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نوشت: در حالی که شاخص کل بهای مواد غذایی در ماه ژانویه 2020 برابر با 182.4 درصد بود این رقم برای ماه فوریه به 180.5 درصد رسید.

این در حالی است که شاخص کل بهای مواد غذایی جهان در فوریه 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشدی 8.1 درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش دلیل این کاهش، افت شدید بهای روغن‌های گیاهی و با شدت کمتر کاهش قیمت گوشت، غلات بود هرچند که کاهش قیمت این اقلام با افزایش بهای لبنیات و شکر جبران شده است.

شاخص بهای گوشت

شاخص بهای گوشت در ماه فوریه امسال، 178.6 درصد بود که نسبت به ماه قبل از آن 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد. این شاخص برای ماه ژانویه برابر با 182.3 درصد بود

دلیل این موضوع نیز افت قابل توجه بهای گوشت گوسفند و با درجه کمتر کاهش بهای گوشت گاو به دلیل کاهش واردات چین و تاخیر در ارسال محموله‌ها، افت ذبح گوسفند در نیوزیلند و کاهش بهای گوشت مرغ به علت کاهش تقاضا در بازارهای آسیایی عنوان شده است.

شاخص بهای لبنیات

شاخص بهای لبنیات در فوریه 2019 برار با 192.4 بود و این رقم در فوریه امسال به 209.8 درصد که رشدی 4.6 درصدی را نشان می‌دهد. دلیل این موضوع نیز بیشتر به افزایش قیمت پنیر مربوط می‌شود.

در ماه فوریه، به دلیل برقراری محدودیت‌های صادراتی در نیوزیلند و کاهش فصلی تولید شیر، کاهش توان صادرات استرالیا به علت تولید کمتر و همچنین افت تقاضای واردات شیرخشک در چین و تاخیر در ارسال محموله‌ها به علت شیوع ویروس کرونا بهای جهانی پنیر افزایش یافت.

این امر باعث شد که قیمت جهانی لبنیات در فوریه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.0 درصد افزایش را شاهد باشد.

شاخص بهای غلات

شاخص بهای غلات که در ژانویه 2020 برابر با 169.2 درصد بود، در ماه فوریه با 0.8 درصد کاهش به 167.8 درصد رسید. فائو در خصوص این فائو تاکید کرده است که افت بهای گندم و ذرت به دلیل کاهش تقاضای ناشی از شیوع کرونا و همچنین استمرار افزایش بهای برنج به دلیل محدودیت صادرات در ویتنام و وجود تقاضای قوی در شرق آفریقا دلیل این موضوع بوده است.شاخص بهای غلات همچنین در ماه مورد گزارش نسبت به فوریه سال قبل، 0.4 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

شاخص بهای روغن‌های نباتی

فائو گزارش داده که شاخص روغن‌های نباتی از 176.3 درصد در ماه ژانویه 2020 با 10.3 درصد افت به 158.1 درصد در ماه فوریه رسیده است.

این در حالی است که شاخص بهای روغن‌های نباتی در فوریه سال 2019 برابر با 133.5 درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد که شاخص بهای روغن‌های نباتی در دومین ماه میلادی امسال 18.4 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

فائو دلایل این موضوع را کاهش بهای روغن پالم به دلیل افت تقاضای هند، کاهش رشد اقتصادی جهان و شیوع کرونا، کاهش قیمت روغن خام آفتاب گردان و کلزا و همچنین افت بهای روغن خام سویا به علت موجودی بالا در آمریکا عنوان کرده است.

شاخص بهای شکر

شاخص بهای شکر در فوریه 2020 با 13.9 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به 209.7 درصد رسیده است. این رقم همچنین نسبت به ماه ژانویه امسال رشدی 4.5 درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، انتظار کاهش تولید شکر در هند به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ جهان و همچنین کاهش تولید در تایلند به دلیل خشکسالی و وجود تقاضای قوی به ویژه از سوی اندونزی به عنوان بزرگترین واردکننده شکر در دنیا و همچنین کاهش ارزش رئال برزیل به عنوان عوامل اصلی محدود کننده در افزایش قیمت جهانی شکر عنوان شده‌اند.

این در حالی است که شاخص بهای شکر در فوریه 2019 برابر با 184.1 بوده که در ماه مشابه امسال 13.9 درصد رشد یافته است

کد خبر 32533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =