ضرورت حمایت از کسب و کارهای خرد در بحران کرونا

عبدالحسین ساسان می گوید: اگر با وجود تمام پیچیدگی های اجرایی و عملیاتی، سیاست های حمایتی اعلام و برای افراد آسیب پذیر بسته های حمایتی در نظر گرفته شود می توان تهدید کرونا را به یک فرصت ویژه برای اقتصاد ایران تبدیل کرد.

عبدالحسین ساسان عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، عنوان کرد: در مواقعی که بحران هایی از این دست اتفاق می افتد یکی از سیاست هایی  که برای کنترل بحران وجود دارد سیاست پرداخت خسارت است اگر پرداخت خسارت به کاسبان خرد انجام نگیرد طبیعتا آنها ناگزیر هستند برای امرار معاش به سر کار بروند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر حمایت از کاسبان خرد در شرایط فعلی گفت: برای کنترل ویروس کرونا قطع زنجیره واگیری و سرایت بهترین راهکار است ولی اگر از کاسبان خرد حمایتی صورت نپذیرد برخلاف میل باطنی شان نمی توانند در این زمینه همکاری کنند. همین که این دسته از مشاغل به سر کار روند و مغازه ها را باز کنند وضعیت عادی جلو داده می شود و افراد دیگری هم ترغیب به حضور در خیابان های می شوند و روند شیوع ویروس کرونا بصورت تصاعدی جامعه را درگیر می کند و در نتیجه ما باید برای مدت زمان بیشتری با این ویروس و مشکلات آن دست و پنجه نرم کنیم.

وی در ادامه افزود: اگر با وجود تمام پیچیدگی های اجرایی و عملیاتی، سیاست های حمایتی اعلام و برای افراد آسیب پذیر بسته های حمایتی در نظر گرفته شود می توان این تهدید را به یک فرصت ویژه برای اقتصاد ایران تبدیل کرد. در کشورهای پیشرفته وقتی چنین بحران هایی پیش می آید کسب و کارهای خرد از اداره دارایی برای ارزیابی و تقریب مقدار خسارت کمک می گیرند زیرا تمام کسب و کارها در اداره دارایی پرونده دارند و باتوجه به اظهارنامه ها و مستندات شان مقدار درآمد، سود و مالیات شان مشخص است. پس اعطای خسارت به این کسب و کارها را باید به اداره دارایی وصل کرد تا فرهنگ مالیاتی هم بهبود پیدا کند.

ساسان گفت: کاری که در این شرایط می توان انجام داد این است که ابعاد خسارت ناشی از کرونا توسط کارشناسان اداره دارایی تنظیم و از طریق پرداخت خسارت ها یا "کمک معیشت جبرانی" این خسارت ها جبران شود البته این پرداخت خسارت باید مشروط به تعطیلی واحد صنفی در مدت مقرر باشد.

ساسان اداره دارایی را تنها مرجع رسیدگی به خسارت کسب و کارها در شرایط بحرانی دانست و عنوان کرد: آنچه که مسلم است این که باید مدلهای پرداخت خسارت به کسب و کارها در جهان را بومی سازی کنیم و شرایط مناسب با ویژگی های اقتصاد ایران تنظیم شود ولی باید این فعالیت ها از کانال اداره دارایی انجام گیرد تا هم فرهنگ مالیاتی بهبود یابد و هم نقش اداره دارایی در اقتصاد ایران را از حالت صرفا گرفتن مالیات خارج کند. در تمام دنیا مالیات در زمان رونق اقتصادی توسط اداره دارایی از مردم گرفته و در زمان رکود فقط از طریق اداره دارایی پرداخت هایی به مردم داده می شود.

وی با اشاره به نقش اداره دارایی در اعطای تسهیلات به واحدهای صنفی آسیب دیده، گفت: ما نباید به اداره دارایی صرفا به عنوان یک جاده یک طرفه بنگریم و در نتیجه لازم است این سازمان را از حالت جاده یک طرفه بیرون کشید و به یک جاده دو طرفه تبدیل کنیم، این پرداخت ها توسط اداره دارایی یا بصورت معافیت های مالیاتی یا پرداخت وجه انجام می گیرد و همین امر موجب اعتبار دهی به این سازمان در دوران رونق اقتصادی خواهد شد.

پیشنهاد بعدی اینکه این طرح قبل از اجرایی شدن، گفته شود و واحدهای صنفی زمان تعطیلی شان را دقیقا به اداره دارایی اعلام نمایند ولی اگر این پرداخت ها انجام نگیرد ممکن است دست ما مدت بیشتری با بحث قرنطینه و شیوع کرونا بند شود.

ساسان اعطای تسهیلات بانکی در شرایط بحرانی را یک بیراهه دانست و گفت: اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای صنفی یک بیراهه است که متاسفانه چنین بیراهه هایی در اقتصاد ایران بسیار زیاد دیده می شوند. اینکه دولت از کیسه بانک ها به واحدهای خسارت دیده تسهیلات دهد اشتباه است؛ زیرا فرض بر این است که بانک ها باید طبق اصول تجاری (قانون تجارت) کار کنند طبق اصول تجاری یعنی اینکه نمی شود مدام فرمان بگیرند و اجرایی کنند. بانک ها باید آزادی عمل داشته باشند و با بخشنامه نمی توآن آنها را کنترل یا محدود کرد زیرا فعالیت آنها باید به دید بنگاه های اقتصادی دیده شود.

کد خبر 32555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =