رکود اقتصاد آمریکا قطعی است

استاد اقتصاد کالج سنت مری کالیفرنیا گفت تمام زمینه‌های رکود در اقتصاد آمریکا وجود داشت و ظهور کرونا تنها ورود اقتصاد این کشور به رکود را سرعت بخشید.

"جک راسمس" اقتصاددان آمریکایی پیش بینی تاریکی از وضعیت اقتصاد آمریکا ارائه کرد و افزود رئیس جمهوری آمریکا و دولتش برای یافتن چاره، دچار سردرگمی شده‌اند.

وی که سال گذشته پیش‌بینی کرده بود اقتصاد آمریکا تا آخر سال ۲۰۱۹ وارد رکود می شود، ادامه داد: سرمایه گذاری و مصرف در آمریکا و جنگ تجاری با چین در این زمینه تاثیر منفی داشت. اکنون که مردم در حال خانه نشین شدن هستند، بخش‌های زیادی از جمله گردشگری، هتلداری و صنعت هوایی دچار خسارت شده و این وضعیت رو به تشدید است.

این اقتصاددان آمریکایی اضافه کرد: بر این اساس می توان گفت با توجه به تاثیری که همه‌گیری کرونا بر بازار و زنجیره عرضه و تقاضا بر جای گذاشته است، از همین ماه، رکود آغاز شود و در سه ماهه دوم سال میلادی، این رکود عمیق‌تر خواهد شد.

راسمس، نهادهای مالی آمریکا را متهم به بازی با الفاظ کرد و گفت آنها برای مصالح خود در حال حاضر از اعلام آغاز رکود خودداری خواهند کرد.

وی توضیح داد: دفتر ملی تحقیقات اقتصادی در آمریکا که مجموعه اقتصاددان‌های بزرگ هستند، تصمیم می گیرند که بگویند آیا ما دچار رکود شده‌ایم یا خیر. آنها همیشه پس از اینکه دوره‌ای از این واقعیت سپری شود، بیانیه می‌دهند. من فکر می کنم که تابستان بیانیه‌ای بدهند و بگویند که در نیمه دوم سال وارد رکود می‌شویم.

استاد کالج سنت مری کالیفرنیا یادآور شد: "گلدمن ساکس" خبر داده است که تا نیمه دوم سال میلادی، رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده به صفر می‌رسد؛ البته منظور آنها این است که این رشد منفی خواهد شد اما نمی‌خواهند اولین گروه مالی باشند که این خبر را منتشر کرده و همه را به هراس بیندازد. رکود آغاز شده است و دیر یا زود اخبار درباره رکود بسیار خواهد بود.

راسمس تصریح کرد: نه تنها رشد اقتصاد واقعی آمریکا کاسته شده است، بلکه همه بازارهای مالی نیز به موازات آن در حال ریزش هستند. این همزمانی سرآشیبی شدن چرخه مالی و چرخه اقتصاد واقعی، خیلی خطرناک است؛ چون یکدیگر را تشدید خواهند کرد.

وی گفت: این بحران می تواند شبیه بحران سال ۲۰۰۸ بشود، هرچند عوامل ایجاد کننده آن متفاوت هستند. در سال ۲۰۰۸، بخش مسکن و بانک، عوامل بحران اقتصادی بودند اما در بحران کنونی، شرکت‌های خارج از بخش مالی همچون بخش‌های انرژی و نفت، خرده فروشی و بخش‌های مسافرتی تاثیرگذار هستند. این وضع، نظام اعتباری را نیز دستخوش تکان خواهد کرد که خطرناک است زیرا به همه بخش‌های اقتصادی سرایت خواهد کرد.

استاد اقتصاد کالج سنت مری کالیفرنیا در خصوص بحران نظام اعتباری آمریکا هشدار داد: این مساله ناشی از کمبود نقدینگی خواهد بود. با توجه به اینکه این وضعیت، پرداخت وام‌ها را دچار مساله خواهد کرد و خیلی بخش‌ها بدهی‌های جدی بانکی با سود بالا باید پرداخت کنند، نظام اعتباری بانکی دچار دردسر خواهد شد.

راسمس توضیح داد: به عنوان مثال، شرکت‌های تولید نفت صخره‌ای هستند که وام سنگینی از بانک‌ها گرفته و به دلیل سقوط قیمت نفت، الان برای پرداخت دچار مشکل شده‌اند. آنها وام‌های سنگینی برای ایجاد زیرساخت استخراج نفت گرفته‌اند و بانک‌ها هم نمی‌خواهند مهلت پرداخت آنها را افزایش دهند. بنابراین احتمال ورشکستگی آنها و تاثیر زنجیره‌وار آنها وجود دارد.

وی افزود: دولت فدرال می‌خواهد با تزریق  حجم عظیمی از پول، مشکل نقدینگی را مدیریت کند اما این وضعیت تاثیر روانی خود را بر جای خواهد گذاشت. نظام اعتباری به شدت به فضای روانی حساس است.

دکتر راسمس افزود: باید دید که ترامپ و دیگر سیاسیون چه خواهند کرد. آنها خیلی سردرگم شده اند. آنها در داخل خود بحث و اختلاف نظر دارند و برای همین هم هنوز پاسخی به این وضعیت ارئه نکرده اند. آنها به جمع بندی نرسیده اند که تا چه مقدار مشوق مالی باید ارائه داد و آیا اثر دارد یا خیر. تاخیر آنها هم تنها باعث نگرانی و تکان‌های بیشتر در بازار شده است.

وی در پاسخ به این سوال که پیامد سیاسی رکود اقتصادی آمریکا برای دونالد ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ چه می تواند باشد، گفت: این موضوع به نامزد دموکرات رقیب ترامپ بستگی دارد. من فکر نمی کنم "جو بایدن" بتواند ترامپ را شکست بدهد. اکنون که جناح سرمایه داری حزب دموکرات توانسته "برنی سندرز" را به حاشیه ببرد، طرفداران وی در میان نسل جوان به سادگی پشت سر بایدن نخواهند رفت.

استاد کالج آمریکایی خاطرنشان کرد: به باور من بایدن یک رقیب بسیار ضعیف در برابر ترامپ خواهد بود و به نظرم ترامپ او را در مناظره‌ها "له" خواهد کرد. از این رو من واقعا نمی‌دانم عوامل اقتصادی آنچنان تاثیر گذار شود که پایگاه ترامپ را علیه وی بشوراند.

راسمس افزود: ترامپ ۴۰ درصد قطعی از آرا را پشت سر خود دارد. به اضافه اینکه نتیجه انتخابات آمریکا را نه آرای اکثریت بلکه "الکترال کالج" (آرای تعداد ایالت ها) تعیین می کند. ترامپ رای  ایالت های مورد نیاز برای انتخابات را دارد. حتی با وجود رکود، نمی توان گفت که بایدن قادر باشد که ترامپ را شکست دهد.​  

منبع:ایرنا

کد خبر 32562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =