معافیت مالیاتی پیش زمینه کاهش فشار برای دریافت تسهیلات بانکی

فرهاد فزونی می گوید: دولت باید به جای اینکه این مالیات ها را از صادرکنندگان بگیرد و سپس در قالب تسهیلات به آنها پرداخت کند؛ دریافت مالیات را برای حداقل سه ماه منتفی اعلام کند؛ همین مساله باعث می شود فشار این گروه ها برای دریافت تسهیلات از دولت کاهش پیدا کند.

فرهاد فزونی عضو اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز، عنوان کرد: باتوجه به اینکه مرزها در طی مدت اخیر بر اثر شیوع ویروس کرونا بسته شدند ، فعالیت های صادراتی کشور به مشکل برخورد و تولیدکنندگان و صادرکنندگان همگی در فشار قرار گرفتند پس هر کمک یا تسهیلاتی که دولت به صادرکنندگان ارائه کند مسلما در شرایط فعلی مفید خواهد بود.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: از طرف دیگر هم دولت باید عملا دست به کار شود و به طور مثال باتوجه به آسیب پذیری صادرکنندگان برای ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت معافیت از مالیات بر ارزش افزوده یا برای برخی از تولیدکنندگان نیز چنین معافیت هایی در نظر بگیرد. این انتظار بالایی نیست.

وی در ادامه افزود: دولت به جای اینکه این مالیات ها را از صادرکنندگان بگیرد و سپس در قالب تسهیلات به آنها پرداخت کند، بهتر است در شرایط فعلی و باتوجه به نیاز فوری تولیدکنندگان و صادرکنندگان از همان ابتدا مالیاتی از آنها نگیرد و همین مساله باعث می شود فشار این گروه ها برای دریافت تسهیلات از دولت هم کاهش پیدا کند.

فزونی با اشاره به معافیت های مالیاتی در سایر کشورهای جهان باتوجه به شیوع کرونا، گفت: در برخی از کشورهای مطرح جهان که دولت شان فقط با درآمدهای مالیاتی اداره می شود حتی مالیات بر درآمد اشخاص هم باتوجه به شیوع جهانی کرونا برای یک یا دو ماه اخیر لغو شده است. به خصوص اینکه ما اکنون در جهان به معنای واقعی کلمه در شرایط فورس ماژور قرار داریم متاسفانه فورس ماژور در ایران اشتباه به کار می رود و تصور بر این است که فورس ماژور یعنی کاری را با عجله انجام دادن! در حالیکه تعریف دقیق جهانی فورس ماژور چیز دیگری است؛فورس ماژور یعنی اتفاقی بیافتد ولی ما نتوانیم جلوی آنرا بگیریم و از حیطه کنترل فعالان اقتصادی خارج باشد این گونه اتفاق ها عموما قابل پیش بینی نیستند، مانند زلزله، طوفان و تغییرات قوانین دولتی و... دقیقا بحران کرونا هم یک نوع فورس ماژور است پس  بر اساس قوانین فورس ماژور که در دنیا تعریف شده اند باید یک سری امکانات و تهسیلات در اختیار تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار دهند.

فزونی در زمینه گره خوردن مالیات بر ارزش افزوده به بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: این مسئله حتما برای صادرکنندگان مشکلاتی را ایجاد می کند، این قوانین در زمانی مطرح  شدند که ما می توانستیم با بانک های مطرح جهانی کار کنیم و به راحتی نقل و انتقالات بانکی انجام دهیم، در حالیکه در شرایط فعلی که این قوانین وارد فاز اجرایی شدند چنین امکاناتی باتوجه به تحریم های بانکی وجود ندارد و دیگر کسی نمی تواند به راحتی با ایران  نقل و انتقالات بانکی انجام دهد به طور مثال اگر ما کالایی به خریدار اروپایی بفروشیم دیگر نمی توانیم به راحتی پولمان را به بانک های ایرانی منتقل کنیم. یک مساله مهم که از نگاه سیاست گذاران مغفول مانده است و من بارها و بارها روی آن تاکید کرده ام این است که صادرکننده، تولیدکننده و خریدار خارجی در کشورهای اروپایی و مطرح آسیایی حاضر نیستند با صرافی ها کار کنند زیرا کار کردن با صرافی ها ریسک های بالایی به همراه دارد و در نتیجه آنها مایل اند طرف حساب شان یک بانک باشد.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به تحریم های بانکی، گفت: بسیاری از شرکت های معتبر در کشورهای اروپایی و مطرح آسیایی حاضر نیستند با صرافی های ایرانی کار کنند و عملا راه انتقال ارز از این کشورها به ایران با محدودیت های خاصی همراه است. بنابراین دولت باید به این نکات در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات توجه کند، البته یک نکته ای هم هست و ما باید به آن توجه کنیم اینکه دولت با کسری بودجه مواجه شده است و می خواهد درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای نفتی اش کند.

فزونی افزود: من فکر می کنم که صادرکنندگان ایرانی در شرایط فعلی معجزه می کنند تا یک کالایی را بدست خریدار خارجی برسانند زیرا باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران نمی توان به راحتی کالا صادر کرد از طرف دیگر اکثر کالاهای ایرانی با تکیه بر خام فروشی و مواد اولیه کشاورزی را سایر کشورهای منطقه مانند ترکیه هم تولید می کنند و اتفاقا این کشورها هیچ نوع مشکل بانکی یا تحریمی هم ندارند و به راحتی می توانند جای ما را در بازارهای خارجی بگیرند.

کد خبر 32596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =