لزوم توجه به  ابعاد مختلف حمایت از صادرات

حمیدرضا صالحی می گوید: اگر مشوق های صادراتی در بازارهای هدف برای صادرکنندگان پشتوانه ای باشند و دولت بتواند بخشی از ریسک های اقتصادی را پوشش دهد می توان به اثرگذاری بیشتر آنها امیدوار بود.

حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: همانطور که اطلاع دارید مشوق های صادراتی در سال 1398 در بهمن ماه ابلاغ شدند و این برای صادرکنندگان جای سوال داشت که با چه انگیزه ای در دو ماه آخر سال می توان از این مشوق های صادراتی استفاده کرد به هر حال امیدواریم مشوق های صادراتی برای سال 1399 سریع تر در دستور کار قرار بگیرد و تحولی در صادرات کشورمان بوجود بیاورند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه افزود: قطعا مشوق های صادراتی می توانند تاثیر گذار باشند ولی باید بدانیم که ابعاد این مشوق ها چگونه است بطور مثال مشوق های صادرات مربوط به کدام بخش از حمایت از صادرات می شوند آیا حمایت ها از طرف بانک مرکزی اعطا می شوند یا از طرف گمرک. بطور مثال در رابطه با بحث خدمات فنی و مهندسی که نیاز به ضمانت نامه های بانکی وجود دارد دولت مبالغ زیادی پول در کشورهای هدف دارد و ما در اتاق بازرگانی بارها پیشنهاد داده ایم که این مبالغ در یکی از بانک های خارجی سپرده گذاری کنید و بعد به استناد آنها دستور صدور ضمانت نامه بدهید ولی این نوع از کارها هنوز انجام نشده است.

اگر مشوق های صادراتی در بازارهای هدف برای صادرکنندگان پشتوانه ای باشند و دولت بتواند بخشی از ریسک های اقتصادی را پوشش دهد می توان به اثرگذاری بیشتر آنها امیدوار بود.

صالحی با اشاره به ابعاد مختلف رقابت در تجارت و صادرات، گفت: باید توجه داشته باشیم که در اصل دولت ها با یکدیگر رقیب هستند بطور مثال دولت ما با حس کند که در بازار عراق با دولت ترکیه رقیب است  و این رقابت فقط محدود به بنگاه های اقتصادی نیست و دولت ما هم باید توجه داشته باشد که بطور مثال دولت ترکیه برای صادرکنندگان شان چه نوع حمایت هایی در نظر گرفته است تا حمایت های بهتری برای کسب سهم از بازار بیشتر ارائه دهند. اگر این نوع نگاه در دولت ما بوجود بیاید مشوق ها هم در راستای توسعه صادرات عمل خواهند کرد ولی اگر نگاه همچنان مانند گذشته باشد آنچنان نمی تواند اثر قابل توجهی داشته باشد.

کد خبر 32692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =