مقایسه تجارت کالایی ایران و ترکیه با اتحادیه اروپا

تحلیل آمارها نشان می دهد، تجارت ایران در سال ۲۰۱۹ با اتحادیه اروپا برابر با ۵.۲ میلیارد یورو بوده، این در حالی است که تجارت ترکیه با اتحادیه اروپا برابر با ۱۵۴.۱ میلیارد یورو بوده است.

به گزارش اگزیم نیوز، تجارت کالایی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا ( 28 کشور)‌ در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۵.۲ میلیاردیورو بوده که ۱۳.۴ درصد از آن متعلق به صادرات ایران به این منطقه و  ۸۵.۶ درصد آن مرتبط به واردات ایران از این منطقه است.

در همین سال، کل تجارت کالایی ترکیه با اتحادیه اروپا بالغ بر ۱۵۴.۱ میلیارد یورو اعلام شده که ۵۲ درصد آن را صادرات ترکیه به این منطقه و مابقی سهم، واردات ترکیه از این منطقه را تشکیل داده است. کل تجارت کالایی ترکیه و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰ برابر تجارت کالایی ایران و این منطقه بوده است.

از سوی دیگر آمارها نشان می دهد، میانگین صادرات ماهانه کالایی ایران به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ برابر با ۵۸.۴ میلیون یورو و میانگین صادرات ماهانه ترکیه به این منطقه، برابر با ۶.۷ میلیاردیورو بوده است. تراز تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ معادل منفی ۳.۸ میلیاردیورو و تراز تجاری ترکیه و این منطقه برابر با مثبت ۶.۱ میلیارد یورو بوده است.

در ماه ژانویه ۲۰۲۰، ایران ۷۸ میلیون یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر کرد که اگرچه در مقایسه با ژانویه ۲۰۱۹ از ۴۵ درصد رشد برخوردار بوده ولی همچنان از رقم مشابه ژانویه ۲۰۱۸، حدود ۹۳ درصد کمتر است و علت اصلی آن افت قابلتوجه صادرات نفتی ایران است. 

در ماه ژانویه ۲۰۲۰، واردات کالایی ایران از ۲۸کشور اروپا نیز حدود  ۳۰۹.۱ میلیون یورو بوده که نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۹، حدود ۱۲.۴ درصد افزایش یافته، اما  همچنان کمتر از نصف رقم مشابه ژانویه ۲۰۱۸ است.  

واکاوی آمارها نیز در ماه نخست ۲۰۲۰ نیز نشان از این دارد که ترکیه ۶.۸ میلیارد یورو کالا به اتحادیه اروپا صادر و ۶.۶. میلیاردیورو کالا هم از این منطقه وارد کرده است.

همچنین آماهاری تجارت خارجی ایران گویای این است که تراز تجارت کالایی ایران و اروپا در ژانویه ۲۰۲۰، دارای کسری ۲۳۱ میلیون یورویی و تراز تجارت کالایی ترکیه و اروپا، دارای مازاد ۱۹۷ میلیون یورویی است.  

کد خبر 32719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =