الزامات رشد اقتصاد غیرنفتی در سال جاری

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، چندی پیش مثبت بودن رشد اقتصاد غیر نفتی در سال ۹۹ را امید بخش توصیف کرد.

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، چندی پیش  مثبت بودن رشد اقتصاد غیر نفتی  در سال ۹۹ را امید بخش توصیف کرد. اما حال این پرسش مطرح می شود با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور آیا دست یابی به رشد مناسب آنهم در بخش غیرنفتی کشور قابل تحقق خواهد بود یا خیر.

در همین رابطه آلبرت بغازیان اقتصاددان در گفت وگو با «اگزیم نیوز» در پاسخ به این پرسش که آیا در سال جاری ما شاهد رشد اقتصاد غیرنفتی خواهیم بود یا خیر، می گوید:  اگر بخواهیم در زمینه تحقق رشد اقتصاد غیرنفتی اظهار نظر کنیم، وجود دو مساله آنهم در سطح جهانی،  قطعا پیش بینی ها را منحر ف می کند. یعنی موارد غیرغیرمترقبه ای چون «بحران کاهش قیمت نفت» و «بحران کرونا ویروس» که عملا پیش بینی ها را از مسیر درست منحرف می کند. 

به گفته این اقتصاددان، این دو مساله هم از آنجایی که در اختیار متولی وزارت اقتصاد نیست، که بخواهد در این زمینه اقدام عاجلی انجام بدهد تا اقتصاد ایران در سال ۹۹ بر مدار رشد قرار بگیرد.

بغازیان اما این نکته را نیز مطرح کرد که هنوز هم زود است که بخواهیم قضاوت کنیم که اثرات منفی این دو بحران بر اقتصاد کشور در سال جاری به شکل خواهد بودد؛ آیا قابل جبران است و پس از فروکش کردن بحران، می توان شرایط را برای رشد اقتصاد غیرنفتی فراهم کرد یا خیر.  البته به گفته او، اما بایکسری اقدامات جبرانی قطعا می توان آسیب های ناشی از این دو بحران را  تا حدی جبران کرد.

این اقتصاددان همچنین بر این باور است که در شر ایط کنونی باید بیشتر به فکر کسانی بود که معیشت آنها در این شرایط بحرانی تحت تاثیر قرار گرفته است. از سوی دیگر با حمایت از بنگاه های تولیدی بتوان چرخه تولید در کشور را حفظ کرد تا رشد اقتصادی مورد نظر آنهم در بعد غیرنفتی حاصل شود.

در این میان، بغازیان می گوید که اگر از این دو بحران عبور کنیم با کمک از توان بخش خصوصی می توان  صادرات غیرنفتی را رونق داد. اما مساله ای که در این مسیر وجود دارد این است که در وضعیت فعلی، صادرات به دلیل پروتکل های جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا سخت و دشوار صورت می گیرد.

به گفته او، از این منظر، ممکن است تا مدتی ما شاهد کاهش صادارت غیرنفتی باشیم که رشد اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار خواهد داد. بر همین اساس، در چنین حالتی باید از ظرفیت و توان صادرکنندگان حرفه ای و باسابقه که نفوذ خوبی در بازارها دارند، بهره گرفت. 

پیشنهاد این اقتصاددان این است که در شرایط فعلی به جای صادرات مواد غذایی و بهداشتی که در این موارد سخت گیری های زیادی در سطح جهانی وجود دارد، بر صادرات محصولات ساخته شد و فرآوری شده غیرنفتی می توان تمرکز کرد.

او همچنین معتقد است، در شرایطی که دلار تا مرز ۱۶ هزار تومان نیز رسیده است، صادرات به صرفه خواهد بود. آنهم در شرایطی که صادرات نفتی به دلیل کاهش فروش نفت، افت کرده و درآمدهای ارزی حاصل از آن کاهش یافته است.  به گفته این اقتصاددان،  از الزامات رشد اقتصاد غیرنفتی تکیه بر تولید داخل و نگاه ویژه به این بخش، رفع موانع بانکی و نقل وانتقال پولی است.

 

کد خبر 32728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =