۵ درصد از بازار کشورهای همسایه نیاز ارزی کشور را تامین می کند

احمد کیمیایی اسدی می گوید: ۱۵ کشوری که ما با آنها مرز مشترک داریم سالانه رقمی در حدود ۹۸۰ میلیارد دلار واردات دارند یعنی اگر ما بتوانیم ۵ درصد از این نیاز را تامین کنیم رقم قابل توجهی در حدود ۵۰ میلیارد دلار ارزآوری صادراتی حاصل می شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: باتوجه به کاهش درآمدهای ارزی دولت حاصل از فروش نفت بحث صادرات غیرنفتی مخصوصا صادرات محصولات تولید شده توسط بخش خصوصی با جدیت دنبال می شود زیرا کشور نیازمند ارزآوری است تا بتواند برخی از کالاهای اساسی را از طریق واردات تامین کند.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به مشوق های صادراتی گفت: بحث مشوق های صادراتی همواره مطرح بوده است ولی به نظر من اکنون باتوجه به تحریم های گسترده باید حتما ترغیب و تشویق های بیشتری برای تولید صادراتی انجام بگیرد مشوق هایی از قبیل معافیت های مالیاتی، تسهیلات بیمه های تامین اجتماعی، در سطح وزارت امور خارجه تعیین رایزنان بازرگانی برای توسعه بازارهای صادراتی و حفظ جایگاه محصولات ایرانی  در بازار کشورهای همسایه در نظر گرفته شود.

کیمیایی توسعه صادرات به کشورهای همسایه را فرصتی برای ارزآوری در شرایط  فعلی دانست و گفت: همین 15 کشوری که ما با آنها مرز مشترک داریم سالانه رقمی در حدود 980 میلیارد دلار واردات دارند یعنی اگر ما بتوانیم 5 درصد از این کالاها را تامین کنیم رقم قابل توجهی در حدود 50 میلیارد دلار ارزآوری صادراتی حاصل می شود که همین مقدار صادرات می تواند نیاز ارزی کشور برای واردات کالاهای اساسی را تامین کند. استفاده حداکثری از رایزنان بازرگانی و توسعه صادرات به کشورهای همسایه در شرایط فعلی راهکار در دسترسی برای ارزآوری کشور است.

وی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه تجاری اوراسیا عنوان کرد: اتحادیه تجاری اوراسیا نیز باتوجه به عضویت ایران در پیمان شانگهای بازار بالقوه و تازه ای برای فعالان اقتصادی کشور ما محسوب می شود که صادرکنندگان ایرانی با شرکت در نمایشگاه های تجاری کشورهای منطقه اوراسیا می توانند با ذائقه مصرفی و رفتار مصرف کنندگان منطقه اوراسیا آشنا شوند تا بتوانند صادرات موفق تری به آنها داشته باشند. بطور کلی در کوتاه مدت حفط و توسعه بازارهای موجود و در دسترس از قبیل بازارهای عراق، افغانستان و سایر کشورهای همسایه پتانسیل های خوبی برای ارزآوری صادراتی محسوب می شود و اورسیا نیز در مرحله بعدی قرار می گیرد زیرا هنوز نسبت به بازار اوراسیا شناخت کافی نداریم و بهتر است در طی سال جاری قبل از ورود شناخت لازم از بازار اوراسیا را کسب کنیم.

کیمیایی گفت: الان بحث روز در کشور ما بحث شیوع ویروس کروناست و باتوجه به شرایط پیش آمده در کشور دولت در جهت تحقق شعار سال لازم است توجه بیشتری به بخش تولید داشته باشد بهتر است برای حرکت چرخ تولید در شرایط کرونایی کشور وزارت بهداشت پروتکلی تهیه و تنظیم نماید و در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد تا بتوانند ضمن رعایت بهداشت کارکنان و سلامت جامعه، تولید را در کشور ادامه دهند و شعار جهش تولید محقق شود. 

کد خبر 32819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =