چرا شرکت ها برای تامین مالی به سراغ بازار سرمایه نمی روند؟

علی رحمانی می گوید امکان تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای بسیاری از بنگاه های کوچک و متوسط وجود ندارد و عمدتا این بنگاه های بزرگ هستند که برای تامین مالی مورد نیاز خود به بازار سرمایه روی می آورند.

 

بازار سرمایه یکی از کانال‌های مهم تامین مالی است که در حال حاضر ظرفیت بسیار خوبی دارد و هم دولت و هم بخش خصوصی می‌توانند از این مسیر استفاده کنند تا برنامه‌های خودشان را تامین مالی کنند و به نتیجه برسانند. اما مساله ای که وجود دارد این است که بسیاری از بنگاه ها، به ویژه بنگاه های کوچک و متوسط تمایلی برای تامین نقدینگی خود از طریق این بازار ندارند. برای پاسخ به این پرسش که چرا این اتفاق رخ می دهد و بنگاه ها همچنان بیشتر تمایل دارند، برای تامین مالی خود به سراغ بانکها بروندتا بازار سرمایه، به سراغ علی رحمانی اقتصاددان رفتیم تا نظرات او را در این زمینه جویا شویم.  

علی رحمانی  اقتصاددان با بیان اینکه روش تامین مالی بنگاه ها از دو طریق بازار پول یا سرمایه انجام می شود، به «اگزیم نیوز »گفت: اما مساله ای که در حال حاضر وجود دارد این است که تمایل به تامین مالی از طریق بانکها بیشتر است و تمایل صاحبان بنگاه ها برای روی آوردن به بازار سرمایه زیاد نیست.

اما موضوعی که در اینجا وجود دارد این است که بسیاری از بنگاه های کوچک و متوسط امکان اینکه منابع مالی خود را از طریق بازار سرمایه تامین کنند، برایشان وجود ندارد و بیشتر بنگاه های بزرگ هستند که برای تامین مالی مورد نیاز خود به بازار سرمایه روی می آورند.

رحمانی در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق روی می دهد و چرا بنگاه ها تمایل ندارند به سمت بازار سرمایه بروند، عنوان کرد: یکی از دلایل این اتفاق را می توان اینگونه توصیف کرد که چون در بازار سرمایه تامین مالی با نرخ بازار صورت می گیرد، هزینه های تامین مالی بالا می رود. اما از آنجایی که در بانک ها نحوه تامین با نرخ های پایین تری انجام میشود که در واقع یک سوبسید است، بنابراین برخی ترجیح می دهند، منابع مالی موردنیازشان را از طریق بانکها انجام دهند تا بازار سرمایه.

موضوع دیگر به گفته این اقتصاددان، سمت تقاضا است؛ یعنی اینکه فعالان بازار تمایل داشته باشند اوراق را خریداری کنند، که البته  با توجه به صندوق هایی که وجود دارد و اگر نرخ بازار باشد،  این اتفاق می افتد اما باید روی این حوزه ها بیشتر کار شود.

البته به گفته رحمانی مساله دیگری که موجب می شود بنگاه های جوان به سمت بازار سرمایه برای تامین نقدینگی خود روی نیاورند این است که هزینه های تامین مالی این بازار برای آنها گران است و اقداماتی که باید انجام دهند مثل  حسابرسی، کارهای ثبت و ارائه مستندات به دلیل دانش اندک برای آنها بسیار دشوار است و از عهده آن بر نمی آیند.

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که برای تقویت بازار سرمایه چه باید کرد، عنوان کرد: این مساله بستگی به این دارد که کسانی که نیاز به منابع مالی دارند، تمایل داشته باشند نیاز خود را از طریق این بازار تامین کنند. از سوی دیگر الزامات بازار سرمایه برای تامین مالی باید فراهم شود.

این اقتصاددان در ادامه پیشنهاد کرد که دولت باید برای سوق دادن شرکت ها به سمت بازار سرمایه و تقویت این بازار باید سیاستگذاری کند و این شرکتها تشویق کند تا به سمت بازار سرمایه حرکت کنند. البته نباید فراموش کرد، نرخ تامین مالی در بازار سرمایه بالاتر از بانک است و باید مدیریت شود.

رحمانی در ادامه به تصمیمات جدید بانک مرکزی گریزی زد و گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی ابزار مدیریت نرخ سود با استفاده از سازوکار بازار و نه روش‌های دستوری را به مدد عملیات بازار باز در دستور کار خود قرار داده است، این امیدواری وجود دارد که نرخ های بازار را منطقی کند.

 

 

 

کد خبر 32821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =