معرفی کتاب "دانشگاه تا بازار"

اثری از: داگلاس نورث، راجر میلر و دانیل بنجامین

بدون شک یکی از نقاط ضعف دانش‌آموختگان رشته اقتصاد در ایران، ضعف در قدرت تحلیل مسائل اقتصادی و ارائه نظرات بدیع است که ریشه آن به ناآشنایی با دنیای حقیقی اقتصاد و عدم استفاده از مثالهای ملموس در کتب دانشگاهی اقتصاد بازمی‌گردد؛ به عبارت دیگر، عدم ارائه مثال‌های واقعی به فراگیران علم اقتصاد به منظور انطباق با نظریات اقتصادی، موجب شده است تا علاوه بر اینکه دانش‌آموختگان اقتصاد از ضعف در قدرت تحلیل رنج ببرند، علم اقتصاد نیز به دانشی تزئینی و نمایشی در کشور تبدیل شود.

کتاب «دانشگاه تا بازار» که عنوان آن در زبان اصلی، «اقتصاد موضوعات عمومی» است، گرچه بر پایه موضوعات روز اقتصاد آمریکا نگاشته شده است، لیکن به دلیل ایجاد زنجیره‌ای تنومند میان نظریات اقتصادی و مثال‌های واقعی، تحلیل‌هایی به دست می‌دهد که در هر مکان و زمان دیگری قابل تعمیم است. لذا کتاب حاضر می‌تواند قوه تحلیلگری ما را بهبود بخشیده و نگاهمان به پدیده‌ها را اقتصادی‌تر کند.

این کتاب به ما نشان می‌دهد که قلمرو علم اقتصاد به نظریات متداول مکتوب در کتب درسی محدود نبوده و بسیاری از پدیده‌هایی را که پیرامون ما رخ می‌دهند و در ظاهر به علم اقتصاد ربطی ندارند، می‌توان با ابزارهای علم اقتصاد تحلیل کرد. نگاه تیزبینانه و تفکر نقادانه نویسندگان این کتاب به موضوعاتی از حوزه‌های مختلف نظیر حقوق، جامعه‌شناسی، محیط زیست، پزشکی و حتی زیست‌شناسی چنان تحلیل قدرتمندی را به ارمغان آورده که آنها را قادر می‌سازد تا برای مشکلات غیراقتصادی، راهکارهای اقتصادی مناسبی تجویز کنند.

نویسندگان این کتاب با تسلط چشمگیرشان بر ابعاد گوناگون اقتصاد آمریکا، ضمن دفاع از قواعد اقتصاد بازار آزاد، آثار زیان ‌بار سیاست‌های دستوری و مداخله‌ جویانه در اقتصاد این کشور را تشریح کرده‌اند. ذکر مثال ‌های ملموس از دنیای واقعی، به عنوان اصلی که در سرتاسر این کتاب رعایت شده، موجب می ‌شود آموزش مفاهیم پایه علم اقتصاد به ساده‌ترین روش ممکن میسر شود و این مفاهیم برای همیشه در ذهن مخاطب جای گیرد. لحن نویسندگان و موضوعات انتخاب ‌‌شده برای هر فصل نیز، چنان جذاب و جوان ‌پسند است که مطالعه این کتاب را مشابه خواندن یک داستان مهیج کرده است. 

 

کد خبر 32843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =