۴۶۴مورد تغییر در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹

بررسی صورت گرفته درباره تغییرات اعمال شده در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۹۹ حکایت از آن دارد که ۴۶۴ تغییر در این کتاب نسبت به سال ۱۳۹۸ صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران درباره تغییرات اعمال شده در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1399 نوشته است: بنا بر ابلاغیه مصوبه هیات وزیران 464 مورد تغییرات در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1399 از جمله تغییر حقوق گمرکی و سود بازرگانی، حذف یا اصلاح شرح تعرفه و درج مندرجاتی ذیل یادداشت‌های فصول کتاب مقررات صادرات و واردات اعمال شده که به اشتباه تغییر 464 ردیف تعرفه در سال 1399 عنوان شده است.

گرچه برخی از این موارد مربوط به حذف، اصلاح یا ایجاد ردیف‌های تعرفه هشت رقمی هستند، اما تعدادی از تغییرات ایجاد شده مربوط به سرتعرفه‌هایی است که عنوان آنها در بالای کدهای تعرفه اضافه شده یا در برخی موارد هم ذیل تعدادی از فصول کتاب مقررات، توضیحی اضافه شده است.

به طور کلی در ادامه، خلاصه‌ای از نتایج این اصلاحات ارائه می‌شود:

-«215 ردیف تعرفه هشت رقمی ایجاد شده» که فهرست آنها در جدول یک ارائه شده است. از این تعداد «15 مورد» به دلیل لزوم «افزایش» حقوق ورودی(مشخص شده با رنگ سبز در جدول یک) و «5 مورد» به سبب لزوم «کاهش» حقوق ورودی (مشخص شده با رنگ نارنجی در جدول یک) نسبت به سایر محصولات هم گروه خود، ایجاد شده‌اند.

-«11 مورد» به عنوان سرتعرفه بالای برخی کدهای تعرفه کتاب مقررات قرار گرفته و «5 مورد» از سر تعرفه‌های فصلی 98 نیز اصلاح شده‌اند.

-«حقوق ورودی 84 ردیف تعرفه هشت رقمی» در سال 99، «افزایش» و حقوق ورودی «5 ردیف تعرفه» نیز کاهش یافته است. بیشترین افزایش نرخ تعرفه مربوط به کد تعرفه 96086000( مغزی قلم خودکار نوک ساچه‌ای) و بیشترین کاهش نرخ تعرفه مربوط به کد تعرفه 7031010 (پیاز) بوده است.جداول 2 و 3 به ترتیب فهرست اقلام مشمول افزایش و کاهش نرخ حقوق ورودی در سال 1399 و میزان تغییرات نرخ آنها را نشان می‌دهند. 

-«کد تعرفه 10063000« (برنج نیمه سفید شده) نیز مشمول ممنوعیت ترخیص کالا در فصل برداشت (اول مرداد هر سال تا آخر آبان همان سال) شده و نرخ حقوق ورودی آن، 16 واحد درصد کاهش یافته است.

-«شرح تعرفه 60 کد تعرفه هشت رقمی« و تمامی «کدهای تعرفه فصل 98» نیز در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1399 مشمول اصلاحات بعضا جزی بوده‌اند که در جدول 4 فهرست جدید آنها درج شده است.

-«9 مورد» توضیحات به مندرجات ذیل یادداشت‌های فصول مختلف کتاب مقررات صادرات و واردات اضافه شده است.

- در اواخر سال 1398 تغییراتی در نرخ تعرفه واردات برخی اقلام صورت گرفت. به عنوان مثال، در پی بروز بیماری کرونا در کشور و به منظور تامین اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت و استفاده همگانی مردم، حقوق ورودی ماسک به کد تعرفه 39269030 و لباس‌های پزشکی (گان) با کد تعرفه 39262010 و الکل با کد تعرفه 22071090 به صفر کاهش یافته است. اما این تغییرات در این مصوبه هیات وزیران ثبت نشده است.

- علاوه بر موارد فوق یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در طول سال، نرخ حقوق ورودی برخی اقلام ممکن است دستخوش تغییرات دفعی شود یا حتی برخی کالاها با ممنوعیت واردات یا صادرات مواجه شوند؛ اما اطلاع رسانی‌های مربوط به این تغییرات به طور دقیق و در مقاطع زمانی مناسب صورت نمی‌گیرد و حتی این تصمیمات و تغییرات در کتاب مقررات صادرات و واردات درج یا مشاهده نمی‌شود.

- در لایحه بودجه 1399 دولت، درآمد مالیات بر واردات تحت ردیف درآمدی 1104 برابر با 20.87 هزار میلیارد تومان و با فرض ارز 4200 تومان به عنهوان مبنای اخذ حقوق ورودی، در نظر گرفته شده بود که بعد از بررسی در کمیسیون اقتصادی دولت، سه جزء درآمدی شامل حقوق ورودی دستگاه‌های اجرایی (جمعی-خرجی)، ثبت معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و حقوق ورودی موضوع ماده 3 قانون مدیریت حمل و نقل به اجزاء قبلی اضافه و مجموع درآمد مالیات بر واردات در قانون بودجه 1399، به 25.63 هزار میلیارد تومان تغییر یافت. 

با توجه به پیشنهاد کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس برای تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی از نرخ ارز رسمی به ارز نیمایی، مشخص نیست با توجه به ردیف‌های جدید ایجاد شده و عدم تغییر رقم درآمدی 110401 مربوط به حقوق ورودی، آیا نرخ ارز مبنای تعیین حقوق ورودی، مشمول تغییر شده است یا نه؟

کد خبر 32859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =