دوره گذار از اقتصاد نفتی به غیرنفتی

علینقی مشایخی معتقد است برای توسعه صادرات کسب و کارهای کوچک و متوسط باید تسهیلات بانکی و مراوده ای ویژه ای در نظر گرفته شود.

علینقی مشایخی استاد مدیریت دانشگاه صنعتی شریف در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: به اجبار اگر دولت درآمدهای حاصل از فروش نفت را از دست بدهد به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت می کند منتها باید توجه داشته باشیم حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی بافشارهای زیادی همراه است یعنی باید قیمت ارز را شناور کنند تا صادرات مقرون به صرفه شود و واردات سخت شود البته توسعه ظرفیت های صادراتی زمان بر است تا این انتقال صورت بگیرد. دوران انتقال از اقتصاد نفتی به یک اقتصاد غیرنفتی دوران گذار ساده ای نیست هم به لحاظ اینکه درآمدهای دولت کاهش پیدا می کند و دولت تحت فشار مضاعف قرار می گیرد که احتمالا به کسری بودجه های بالا منجر خواهد شد و هم اینکه تراز تجاری کشورمان دچار تغییراتی می شود زیرا نفت را که از صادرات کشور حذف کنیم به اجبار باید برخی از کالاهای وارداتی هم حذف شوند و ممکن است کشور تحت فشارهای قرار بگیرند ولی در نهایت هم مردم و هم دولت باید این فشارها را تحمل کنند تا ما یک اقتصاد غیرنفتی بسازیم زیرا تغییر اقتصاد از نفتی به سمت اقتصاد غیرنفتی فشار دادن یک دکمه نیست که مثلا بگوییم از فردا به بعد اقتصادمان غیرنفتی است و این موضوع دوره انتقال دارد و دوره انتقالش هم همراه با فشار و سختی است و بهتر است دولت در این راه صادقانه با مردم صحبت کند و آنها را از کمیت و کیفیت فعالیت ها آگاه سازد و مساله را مدیریت نمایند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش بسزای کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد غیرنفتی گفت: به نظر من در آینده میدانی برای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط ایجاد خواهد شد اما این توسعه باید همراه با تمرکز سیاست خارجی بر افزایش تعاملات سیاسی با بازارهای صادراتی باشد و روابط ایران با بازارهای صادراتی بهبود پیدا کند و از این پس نقش وزارت امور خارجه بسیار با اهمیت تر و پررنگ تر از قبل خواهد شد زیرا در گذشته ما حتی نفت را هم صادر نمی کردیم زیرا به کار بردن واژه صادرات برای کالاهایی مانند نفت درست نیست و بهتر است بگوییم خریداران خودشان می آمدند و از ما نفت می خریدند ولی موضوع صادرات کالاهای غیرنفتی بسیار متفاوت است زیرا این بار ما باید برویم و کالاهای مان را در رقابت با سایر محصولات در بازارهای جهانی بفروشیم و طبیعتا برای موفقیت در این موضوع باید روابط حسنه ای با بازارهای خارجی داشته باشیم بطور مثال باید روابط بانکی مان تسهیل شود و روابط سیاسی مان با بازارهای جهانی اصلاح شود که این بستر را باید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی از یک طرف و وزارت امور خارجه از طرف دیگر  فراهم کنند تا کسب و کارهای کوچک و متوسط هم بتوانند وارد عرصه تجارت جهانی شوند.

مشایخی در ادامه افزود: در بحث بنگاه های بزرگ هزینه های مبادله ای بالا است یعنی هزینه نقل و انتقالات بانکی با بازارهای صادراتی برای این دسته از صنایع بالاتر از کسب و کارهای کوچک و متوسط است و تحریم ها هم مشکلاتی برای آنها بوجود آورد ولی به هر حال عملیات تجارت خارجی بنگاه های بزرگ به هر نحوی انجام می گرفت ولی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط تهیه ساز و کارهای عملیاتی برای روابط تجاری با بازارهای صادراتی بسیار سخت تر است باید روابط سیاسی و دیپلماتیک روان و آسان باشد باید در بازارهای هدف صادراتی پشتیبانی شوند باید سیستم بانکی کشورمان توانایی حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط را داشته باشد تا بتوانیم کالاهای صنعتی تولید شده توسط این دسته از صنایع را صادر کنیم.

کد خبر 32864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =