جزییات تخفیف فروش سهام دولت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

بررسی جزییات تخفیف فروش سهام باقی‌مانده دولت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)ها نشان می‌دهد که دولت بدنبال تخفیف در فروش ۲۰ درصدی سهم خود در بانک‌ها و بیمه‌ها، ۲۵ درصدی در خودرو، فولاد و فلزات و ۲۰ درصدی در پالایشگاه‌ها است.

به گزارش اگزیم نیوز، هیات وزیران در جلسه هفدهم فروردین‌ماه 1399 به پیشنهاد پنجم فروردین‌ماه وزارت امور اقتصادی و دارایی جز (1-2) بند (الف) تبصره (2) ماده واحده قانون بودجه امسال را تصویب کرد.
براساس بند اول این مصوبه، میزان تخفیف واگذاری سهام متعلق به دولت در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) است.
این مصوبه که در روز بیستم فروردین‌ماه سال جاری توسط اسحاق جهانگیری برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شده حکایت از آن دارد که سهام قابل واگذاری به «صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه‌گری‌های مالی» شامل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین و همچنین بانک‌های صادرات، ملت و تجارت با تخفیف 20 درصدی واگذار خواهد شد.
اما با این وجود تخفیف سهام قابل واگذاری دولت به «صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی» شامل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه 25 درصد خواهد بود.
بند (ج) تبصره یک این مصوبه نیز می‌گوید تخفیف سهام قابل واگذاری به «صندوق سرمایه‎گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت و پتروشیمی» شامل باقی‌مانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران نیز 20 درصد خواهد بود.
با این حال دولت تاکید کرده است که واگذاری سهام شرکت‌های اشاره شده در بالا می‌تواند به شکل ثبت سفارش نیز مشمول تخفیف‌های ذکر شده در این مصوبه باشد.
مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت متوسط سهام در ۳۰ روز منتهی به تاریخ فراخوان واگذاری خواهد بود.
 
 
 
 
کد خبر 32870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =