خوش‌بینی رئیس بانک جهانی به تعویق بازپرداخت دیون کشورهای فقیر

رئیس بانک جهانی اعلام کرد، فراخوان مشترک این بانک و صندوق بین‌المللی پول برای تعویق بازپرداخت دیون کشورهای فقیر با استقبال روبرو شده است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید مالپاس (David Malpass) در فضای مجازی اعلام کرد که این پیشنهاد هفته جاری در اجلاس مقام‌های مالی گروه ۷ و گروه ۲۰ بررسی می‌شود.
او ابراز امیدواری کرد که این راهکار به تائید ۲۵ عضو کمیته مشترک توسعه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در نشست جمعه این هفته (۲۹ فروردین) برسد.

این دو نهاد مالی جهانی، ۲۵ مارس (۶ فروردین) خواهان ارفاق در بازپرداخت دیون کشورهای فقیر شده بودند. در هفته گذشته این پیشنهاد با استقبال گسترده‌ای مواجه شد که می‌توان به حمایت موسسه تأمین مالی بین‌المللی که نماینده ۴۵۰ بانک جهانی و دیگر مؤسسه‌های مالی است، اشاره کرد.

در پیشنهاد یادشده از چین و دیگر وام‌دهندگان عمده خواسته شده تا از یکم مه (۱۲ اردیبهشت) دریافت دیون از کشورهای عضو انجمن توسعه بین‌الملل را به تعویق درآورند تا منابع این کشورها برای مبارزه با ویروس کرونا هزینه شود. این کشورها یک چهارم جمعیت جهان را در خود جای داده و دو سوم جمعیت به شدت فقیر جهان در آن سکونت دارند.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند، به احتمال زیاد، مقام‌های مالی گروه ۲۰ در اجلاس ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) این پیشنهاد را تائید کنند. این مساله برای چین که عضو گروه ۲۰ بوده و در دو دهه گذشته اعطای وام به کشورهای در حال توسعه را افزایش داده، اهمیت فراوانی دارد.

طبق داده‌های دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز، دولت، بانک‌ها و شرکت‌های چین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ به میزان ۱۴۳ میلیارد دلار برای پروژه‌های زیرساختی عظیم وام داده‌اند. اکنون برآورد می‌شود وام‌های بانک جهانی به کشورهای آفریقایی بسیار بیشتر از چین باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 32875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =