شیوه های حمایتی از کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا

سید محمد اتابك نائب رئيس اتاق بازرگاني تهران، «افزایش ۶ ماهه مهلت زمانی مقرر برای پرداخت بیمه و مالیات، ۱۰ درصد تخفیف برای بنگاه هایی که سر وقت بیمه و مالیات خود را پرداخت کنند، تعویق مدت زمان قانونی ارائه اظهارنامه مالیاتی، تعویق سه ماهه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کسب و کارهای آسیب پذیر، ایجاد مکانیسم ها و خطوط جدید برای تامین سرمایه در گردش بنگاه¬های فعال» را راه هایی برای حمایتی از کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا عنوان می کند.

بسیاری از کسب و کارها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل و کارگران بیکار شده اند، از اینرو ضرورت دارد دولت برای ادامه بقای بنگاه های اقتصادی و حفظ مشاغل موجود کسب وکارها را مرود حمایت قرار دهد.

در همین راستا، سید محمد اتابك نائب رئيس اتاق بازرگاني  تهران  در گفت وگو با «اگزیم نیوز» عنوان کرد که  برای کنترل و مهار شیوع این ویروس، ضروری است که بسیاری از کسب‌وکار فعالیت خود را متوقف و محدود کنند و افراد بسیاری ملزم شدند که برای حفظ سلامتی خود و دیگران و همراهی با سیاست‌های مصوب دست از کار بکشند.

نائب رئيس اتاق بازرگاني تهران  در عین حال این موضوع را مطرح کرد که این افراد و بنگاه‌ها طی این مدت که هنوز چشم‌انداز مشخصی از زمان بقای این شرایط وجود ندارد، متحمل زیان‌هایی شده‌اند که باید حداقل بخشی از آن به نحوی جبران شود.

به گفته او، چنانچه بنگاه ها و صاحبان کسب وکارها مورد حمایت قرار نگیرند، ممکن است بدون توجه به محدودیت‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند و ریسک ابتلا و شروع موج دیگری از همه‌گیری افزایش یابد یا اینکه بعد از تمام شدن دوره تعطیلات و محدودیت‌ها بنگاه‌ها و افراد توانی برای تداوم فعالیت نداشته باشند و به ورطه ورشکستگی بیفتند؛ خطری که نه فقط اقتصاد و اشتغال و درآمد که زندگی و جان دهک‌های آسیب‌پذیر را هم تهدید می‌کند.

البته نائب رئيس اتاق بازرگاني تهران  معتقد است که تعطیلی بلندمدت در شرایطی که اقتصاد کشور با مساله تحریم ها درگیر است، روش کارآمد ومنطقی برای مقابله با کرونا نیست؛ چراکه دولتمردان و برخی نظريه پردزان حتی معتقدند که  تبعات ناشی از تعطیلی بنگاه ها و کسب وکارها حتی ممکن است بیشتر از خود بیماری كرونا  باشد.

حال اتابک در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان بنگاه ها را مورد حمایت قرار داد، بیان کرد: در وهله اول دولت باید بنگاه هایی را که به اجبار تعطیل کرده است، مورد حمایت قرار دهد. مسیر این حمایت هم می تواند از مسیر اعطای تسهیلات البته مشروط به حفظ نیروی انسانی باشد.

به گزارش اگزیم نیوز، از دیگر روش های حمایتی به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی، پرداخت سهم کارفرما از تامین اجتماعی (متناظر با نرخ حداقل دستمزد ) برای مدت ۳ ماه توسط دولت یا تعویق آن در این بخش ها می تواند باشد.  

همچنین به گفته او، حمایت دولت از بنگاه های اقتصادی که به علت کاهش تقاضا دچار آسیب شده اند از طریق کاهش هزینه سربار کارگر و مشروط کردن حمایت به حفظ حداقل ۹0 درصد نیروی کار تا شهریور  ۱۳۹۹از دیگر مواردی است که می توان به عنوان روش های حمایتی از آن یاد کرد.  

«افزایش ۶ ماهه مهلت زمانی مقرر برای پرداخت بیمه و مالیات، ۱۰ درصد تخفیف برای بنگاه هایی که سر وقت بیمه و مالیات خود را پرداخت کنند، تعویق مدت زمان قانونی ارائه اظهارنامه مالیاتی، تعویق سه ماهه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کسب و کارهای آسیب پذیر، ایجاد مکانیسم ها و خطوط جدید برای تامین سرمایه در گردش بنگاه­های فعال» از دیگر شیوه های حمایتی از کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا است.  

کد خبر 32878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =