رشد ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی مبادلات کشاورزی در آینده نزدیک

در سفر وزیر کشاورزی کشورمان به فرانسه و ایتالیا توافقنامه هایی به امضای طرفین رسید که از دو تا سه برابر شدن مبادلات با این کشورها در زمینه کشاورزی حکایت دارد

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی از افزایش دو تا سه برابری مبادلات تجاری ایران با ایتالیا و فرانسه در زمینه‌ محصولات کشاورزی در پی توافقات و سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به این دو کشور خبر داد و جزئیات مبادلات کشاورزی ایران با این دو کشور را تشریح کرد. هومن فتحی اظهار کرد: نظر به فعالیت‌ها و همکاری‌های گسترده‌ای که طی دو سال اخیر با دو کشور ایتالیا و فرانسه در بخش کشاورزی وجود داشت، طی سفر رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به این دو کشور اسناد و تفاهم‌نامه‌های مشترک مناسبی در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی به امضاء رسید که می‌توان به امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک بین وزیر جهاد کشاورزی ایران با همتایان ایتالیایی و فرانسوی‌اش در زمینه‌های حفظ نباتات، دامپزشکی، گسترش همکاری‌های علمی و تحقیقاتی، افزایش مبادلات تجاری و غیره اشاره کرد.

وی افزود: در ایتالیا یادداشت‌های تفاهمی بین وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی اروپا در زمینه‌های حفظ نباتات، همکاری‌های علمی و تجاری، نظارت، پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌ها و تسهیل تجارت محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی به امضاء رسید و پنل تخصصی بخش کشاورزی در این کشور با حضور و سخنرانی رییس جمهور و فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا برگزار شد که در آن رییس جمهور درباره‌ی نقش و اهمیت بخش کشاورزی در افق‌های توسعه روابط دو کشور سخنرانی کرد.

مدیر کل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در این پنل تخصصی بخش کشاورزی نیز روی موضوعاتی مهم مانند انتقال تکنولوژی بذر و نهال، طعم‌دهنده‌ها و آنزیم‌ها، مشاوره فنی در زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی تاکید شد و با توجه به حدود سابقه همکاری بین دو کشور مقرر شد تا وزیر جهاد کشاورزی ایتالیا 20 بهمن‌ امسال به تهران سفر کند.

فتحی با بیان این‌که تفاهم‌های مشترک ایران و ایتالیا در زمینه‌ دامپزشکی آماده شده است اما در این سفر به امضاء نرسید، گفت: درصددیم هرچه زودتر این تفاهم‌نامه نیز با طرف ایتالیایی به امضاء برسد.

وی همچنین در خصوص سفر حجتی به فرانسه و دستاوردهای آن اظهار کرد: با توجه به قدیمی‌تر بودن روابط ایران با فرانسه و زودتر آغاز شدن همکاری‌ها و روابط دو کشور در زمینه کشاورزی سه سند همکاری بین وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی فرانسه در زمینه‌های تحقیقات کشاورزی، دامپزشکی و حفظ نباتات امضاء شد که در تفاهم‌نامه همکاری در حوزه تحقیقاتی بر مسائل مهمی مانند آب، تولید بذر، واکسن، بیماری‌های دامی و غیره تاکید شد که این سند در کاخ الیزه ریاست جمهوری فرانسه به امضاء رسید.

مدیر کل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: کمیته ویژه در بخش کشاورزی بین دو کشور ایران و فرانسه تشکیل و نماینده از سوی هر دو کشور معرفی شده است تا به مسائل و موضوعات مختلف در زمینه توسعه همکاری‌های مشترک بپردازد.

فتحی افزود: گرچه به غیر از ایتالیا و فرانسه کشورهایی مانند آلمان و هلند نیز در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی روابط مناسبی وجود دارد، اما پیش‌بینی می‌شود طی بازه زمانی نه چندان طولانی ارزش مبادلات تجاری بخش کشاورزی بین دو کشور ایتالیا و فرانسه دو تا سه برابر شود.

وی با اشاره به این‌که ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور ایتالیا و فرانسه در سال‌های گذشته حدود 150 میلیون دلار بوده است، ادامه داد: در صددیم طی دو - سه سال آینده ارزش مبادلات تجاری بخش کشاورزی را به شرایط قبل از تحریم برگردانیم و پس از آن به دنبال توسعه و افزایش آن باشیم.

مدیر کل بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی گفت: علاوه بر اسناد همکاری امضاء شده بین دولت‌ها چهار سند مهم نیز در زمینه‌های مختلف کشاورزی بین بخش‌های کشاورزی ایران و فرانسه نیز به امضاء رسید که می‌توان به قرار‌داد احداث و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه گلخانه، صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشورهای اروپایی مانند فرانسه، تولید تخم ماهی چشم زده قزل‌آلا، تولید اتوواکسن طیور و آبزیان و امضای تفاهم‌نامه مشترک کانون صنایع غذایی ایران و انجمن صنایع کشاورزی فرانسه در زمینه‌ی انتقال دانش و توسعه بازارهای صادراتی اشاره کرد.

کد خبر 3290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =