تقویت بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات می تواند به صادرات کمک کند.

غلامرضا انصاری می گوید: لازمه جهش تولید این است که به موضوع صادرات توجه جدی داشته باشیم و امیدواریم تمام دستگاه ها و نهادهای اقتصادی کشور به این موضوع توجه داشته باشند.

به گزارش اگزیم نیوز «غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در اظهاراتی درباره دانشجویان ایرانی در خارج از کشور و تعدادی از توریست‌های ایرانی که در پی شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها و لغو پر‌وازها در خارج از کشور مانده و مایل به بازگشت به ایران هستند، با بیان اینکه یکی از موضوعات و دغدغه‌های وزارت خارجه بحث ایرانیان در خارج از کشور اعم از ایرانیانی که در حال تحصیل، تجارت، مقیم و رانندگان و ... است، اظهار داشت: حمایت از ایرانیان یکی از دغدغه های اصلی وزارت خارجه است. 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه اضافه کرد: در ماه‌های اخیر که با مشکل کرونا روبرو شدیم یکی از ماموریت‌های ما این بوده که به اشکال مختلف به بازگشت ایرانیانی که مایل به بازگشت به کشور بودند، کمک کنیم.

وی با اشاره به تعدای از مسافران ایرانی که در پی کرونا در فرودگاه‌های کشورهای مختلف سرگردان شده و موفق به بازگشت به کشور نشدند، عنوان کرد: از وزارت راه به ویژه در حوزه حمل و نقل هوایی تشکر می‌کنیم که کمک خوبی بودند و توانستیم هزاران نفر از هموطنان ایرانی را به کشور برگردانیم و خوشبختانه عملیات بسیار موفقی بود. 

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در هفته‌های اخیر با آن روبرو هستیم بحث دانشجویان ایرانی است. به علت اینکه دانشگاه‌ها در اکثر کشورهای دنیا تعطیل شده، تعداد زیادی از دانشجوها علاقه مند هستند به کشور بازگشته و در کنار خانواده خود باشند و الان در اروپا این تقاضا بالاست.

انصاری گفت: در حال برنامه ریزی در این خصوص هستیم. در حال حاضر تعداد زیادی در ایتالیا و بقیه کشورهای اروپایی متقاضی بازگشت به کشور هستند و در حال برنامه ریزی با وزراتخانه‌های بهداشت و راه هستیم.

وی افزود: همه منتظر وزارت بهداشت هستیم، هواپیمایی اعلام آمادگی کرده، نمایندگی ما لیست افراد علاقه‌مند را تهیه و به تهران ارسال کرده و منتظریم وزارت بهداشت اعلام کند که چه پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشت این افراد باید رعایت شود، چون تعداد آنها قابل ملاحظه است و طبیعی است وزارت بهداشت با توجه به شرایط کشور حساسیت داشته باشد و این به نفع خودشان هم هست که در این انتقال کسی آسیب نبیند و آسیبی منتقل نشود و طبیعی است که پروتکل‌های بهداشتی باید رعایت شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره رانندگان ترانزیت و کامیونداران ایرانی نیز عنوان کرد: بعد از شیوع کرونا تعداد بسیار زیادی راننده در اروپا سرگردان بودند و توانستیم در یک فاصله زمانی کوتاهی بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ راننده را به ایران برگردانیم. 

وی همچنین افزود: ایرانیانی در برخی کشورها حضور دارند که به صورت توریست و گردشگری به آن کشورها رفته بودند که در آنجا گیر کرده‌اند و در حال برنامه ریزی برای بازگشت آنها هستیم. تعدادی از آنها در هند هستند و در حال تلاش هستیم که جامانده‌ها را هر چه سریعتر به کشور برگردانیم.

وی همچنین در ادامه این گفتگو با بیان اینکه کرونا از بعد اقتصادی می‌تواند یک فرصت خیلی خوب باشد، اظهار داشت: چرا که ایران با توجه به پیشرفت های علمی خوبی که داشته و با اقدامات به موقعی که انجام داد، امروز جزو کشورهای مطرح در دنیا در جهت مقابله با این ویروس است. 

انصاری اضافه کرد: ایران می‌تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای خود مرکزی برای تولید تجهیزات برای مبارزه با کرونا باشد و می‌توانیم در زمینه صادرات تجهیزات به کشورهای همسایه کمک کنیم و در بحث درمان نیز دارای زیرساخت‌های قوی هستیم و می‌توانیم در این بخش «هابی» برای کشورهای منطقه و کشورهای نیازمند باشیم.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در حوزه همکاری‌های علمی دارای نیروی انسانی خوبی هستیم و می‌توانیم در این زمینه اقدام به همکاری کنیم.   

انصاری بیان کرد: در آینده نزدیک نه تنها می‌توانیم نیازهای داخلی را تامین بلکه اقدام به صادرات کنیم و به همین خاطر کرونا به لحاظ اقتصادی یک فرصت است.

وی با اشاره به نامگذاری سالجاری به عنوان سال جهش تولید، لازمه عملیاتی کردن آن را توجه به صادرات برشمرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه افزود: نیاز داریم هر چه سریعتر برای ارتباطات خارجی به چارچوب‌هایی با کشورهای همجوار و طرف مقابل در حوزه کار بهداشت و پروتکل‌های بهداشتی برسیم.
معاون وزیر خارجه همچنین گفت: سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور فعال شدند و با اکثر کشورهای همسایه پیشنهادات خود را برای فعال کردن گمرکات، حمل و نقل و ... مطرح کرده و امیدواریم به چارچوب هایی برای تجارت دست یابیم.

انصاری اضافه کرد: تجارت و صادرات برای کشور بسیار حیاتی است و باید تمرکز ما بر صادرات غیرنفتی باشد. در حوزه محصولات کشاورزی یکی از افتخارات ما بود و امسال نیز باید جزو اولویت های ما باشد.  

وی گفت: صادرات به ابزارهایی نیاز دارد از جمله صندوق توسعه صادرات و ... که این ابزارها باید فراهم شود.

منبع: فارس

کد خبر 32901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =