تلاش ایران برای قانع کردن عراق به بازگشایی مرزها/ به جای هراس پروتکل های بهداشتی در مرزها رعایت شود.

کیوان کاشفی می گوید: مرز پرویزخان یک هفته تعطیل بود که با ملاقات های طرفین پروتکل های بهداشتی تنظیم و دستگاه های ضدعفونی کننده در مرز پرویزخان تعبیه شدند و در نهایت این پایانه مرزی اکنون باز است و در حال حاضر فعال ترین مرز ایران با اقلیم کردستان همین مرز پرویزخان است ولی سایر پایانه های مرزی بین ایران و عراق تعطیل هستند.

کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: ما فعلا در رابطه با عراق به جز اقلیم کردستان عراق، یعنی از مرز خسروی به پایین شامل مرزهای خسروی، سومار، مهران، شلمچه و چذابه همگی تعطیل هستند، این تعطیلی ها از قبل از عید نوروز تا الان به دلیل کنترل شیوع ویروس کرونا ادامه دارد. مرز پرویزخان نیز یک هفته تعطیل بود که با ملاقات های طرفین پروتکل های بهداشتی تنظیم و دستگاه های ضدعفونی کننده در مرز پرویزخان تعبیه شدند و در نهایت این پایانه مرزی اکنون باز است و در حال حاضر فعال ترین مرز ایران با اقلیم کردستان همین مرز پرویزخان است و همانطور که گفته شد سایر پایانه های مرزی بین ایران و عراق تعطیل هستند.

پایانه مرزی مریوان و باشماق نیز کم و بیش فعال هستند ولی روند فعالیت در این دو پایانه مرزی دائمی نیست و هر از چندگاهی تعطیل می شوند که البته باشماق تقریبا در حال تعطیل است ولی مریوان وضعیت بهتری دارد و در حدود 70 یا 80 کامیون فعالیت تجاری در مرز مریوان انجام می گیرد.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به وضعیت پایانه های مرزی با کشور عراق، گفت: در مرز پرویزخان بصورت میانگین روزانه 800 تا 1200 کامیون تخلیه و بارگیری صورت می پذیرد ولی استنباط ما این است پس از این تعطیلاتی که به علت شیوع کرونا اتفاق افتاده قطعا موج جدیدی از صادرات به کشور عراق آغاز خواهد شد، این استنباط را می توان از تعدد کامیون هایی که به مرز پرویزخان مراجعه می کنند متوجه شد، لازم بذکر است در حال حاضر حتی  بازارچه های مرزی ما با عراق نیز تعطیل هستند.

کیوان کاشفی می گوید: ما به عنوان یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان کالا و خدمات به عراق سعی داریم طرف عراقی را تشویق کنیم تا با رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز انجام عملیات واردات و صادرات در مرزهای ایران را صادر کند، عراق به دلیل ضعف در زیرساخت های بهداشتی، سیاست منع رفت و آمد را در پیش گرفته که باتوجه به وابستگی این کشور به واردات این روند ادامه دار نخواهد بود.

کاشفی گفت: ما سعی داریم که در آینده یکی یا دوتا از مرزهای منطقه عرب نشین عراق را نیز باز کنیم بطور مثال مرز خسروی، تا فعالیت های تجاری ما ادامه دار باشد.

کد خبر 32904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =