اقتصاد دانش بنیان در گرو حمایت ازsmeها و شرکت های دانش بنیان

سعید اسلامی بیدگلی معتقد است اشتغال فراگیر و ورود به اقتصاد نوآورانه بدون توجه به کسب و کارهای کوچک و متوسط قابل تحقق نیست.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری  در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: بسیاری از کشورها توسعه شان را در قالب کسب و کارهای کوچک و متوسط طراحی و اجرا کرده اند بویژه اینکه باید توجه کنیم اشتغال فراگیر بدون توجه به کسب و کارهای کوچک و متوسط قابل تحقق نیست. ضمن اینکه وقتی در مورد " جهان نوآورانه" صحبت می کنیم کلیدواژه ای که احتمالا در دهه پیشرو بیشتر به گوشمان می خورد و بیشتر با آن مواجه می شویم باید به ایجاد و تسهیل ساز و کارهای توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط بپردازیم. حتی کسب و کارهای بزرگ و چندملیتی امروز دنیا از همین کسب و کارهای کوچک و متوسط شروع شدند بویژه اینکه در حال ورود به دنیای تازه ای  از اقتصاد جهانی می شویم که در آن شرکت های بزرگ کارخانجات بزرگ تولیدی-صنعتی نیستند که عمدتا سرمایه بر بودند بلکه معمولا این شرکت ها بر اساس یک ایده اولیه شکل می گیرند و در ابتدا کسب و کارهای کوچک و پویایی بوده اند.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با اشاره به روند تحولات اقتصاد جهانی، گفت: اگر می خواهیم در جهان توسعه یافته آینده جایگاهی داشته باشیم حتما باید فضا را برای ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط بهبود دهیم. امروزه کشورهای وجود دارند که در زمینه توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط اقدامات خوبی انجام داده اند بطور مثال هندوستان و سایر کشورهای شرق آسیا و برخی از کشورهای جدا شده از بلوک شرق مانند کشورهای اروپای شرقی و مرکزی توسعه خودشان رادر قالب توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط طراحی کرده اند زیرا آنها می دانستند که نمی توان در بدو توسعه با شرکت های چندملیتی وارد رقابت شد و البته این سیاست های توسعه ای در کشورهای فوق الذکر نتیجه داد و اکنون آنها صاحب شرکت های موفقی در حوزه های مختلف هستند پس برای پرداختن به حوزه ی شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای کوچک و متوسط بهتر است مطالعه ای روی سایر کشورهای موفق در این حوزه ها داشته باشیم.

اسلامی بیدگلی در ادامه افزود:  یکی از مسائلی هم که البته در کشور ما با آن مواجه هستیم اینکه نهادهای دولتی در قالب حمایت از شرکت های استارتاپی و دانش بنیان در حال شروع بنگاه داری در این حوزه ها  هستند که البته شاید در ابتدا فکر کنیم سرمایه گذاری بخش دولتی در این نوع از شرکت ها موجب رشد آنها می شود ولی تجربه نشان داده که بنگاه داری دولتی در نهایت به ایجاد انحصار منجر خواهد شد و در بلند مدت با ایجاد انحصار این حوزه ها رشد و توسعه شان را از دست می دهند.

کد خبر 32933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =