کاهش رشد صادرات متاثر از کرونا

محمد لاهوتی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸، صادرات رشد وزنی ۱۴ درصدی داشته است، اعلام کرد که با این حال به دلیل شیوع کرونا رشد صادرات در اسفندماه ۱۷ درصد کاهش یافت.

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره تاثیر کرونا بر صادرات کشور اظهار داشت: همان طور که اطلاع دارید از اوایل اسفندماه شیوع ویروس کرونا در کشور قطعی و به ثبت رسید و موج اول آن سلامت مردم و موج دوم اقتصاد کشور را مورد هدف قرار داد.

وی با بیان اینکه کرونا تا نیمه اسفندماه 98 تاثیر منفی خود را بر اقتصاد به طور کل و بر صادرات به طور خاص به دلیل بسته شدن مرزها نشان داد، تصریح کرد: طبق آمارهایی که توسط گمرک و سازمان توسعه صادرات اعلام شده، در اسفندماه حدود 17 درصد رشد صادراتی کشور منفی بود.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ادامه داد: در سال 98، بیش از 41.5 میلیارد دلار صادرات و 44 میلیارد دلار واردات داشتیم. براین اساس تراز تجاری کشور 2.5 میلیارد دلار به نفع واردات است. 

لاهوتی در عین حال از افزایش 14 درصدی صادرات از نظر وزنی در سال 98 خبر داد و افزود: با وجودی که پیش بینی می‌شد سال 98 سخت‌ترین سال اقتصادی برای ایران باشد و پیش‌بینی‌های مختلفی درباره کاهش صادرات وجود داشت اما صادرات کشور نه تنها کاهشی نداشت بلکه رشد هم یافت.

رییس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: طبیعی بود که بعد از شیوع کرونا در کشور، صادرات ایران کاهش یابد و در صورتی که با این معضل روبه‌رو نبودیم، تراز تجاری کشور یا به نقطه سربه‌سر می‌رسید یا حتی مقداری به نفع صادرات مثبت می‌شد.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی تصریح کرد: مشکلی که تقریبا از بیستم اسنفدماه با آن روبه‌رو شدیم، محدودیت‌هایی بود که کشورهای پیرامونی برای صادرات ما اعمال کردند و بتدریج منجر به بسته شدن مرزها شد. مهم‌ترین بازار صادرات ایران که عراق است، به مدت یک هفته مرزهای خود را به روی ایران بست و بعد تمدید کرد و ترکیه نیز مرزهای خود را به طور کامل بست.

وی گفت: کشورهای حوزه مشترک المنافع نیز به جز جمهوری آذربایجان مرزهای خود را به روی ایران بستند و به طور عملی صادرات برای مدت کوتاهی متوقف شد. با این حال با رایزنی‌های مختلفی که انجام گرفت، با شرایط ویژه و خاصی بار دیگر صادرات برخی از مرزها انجام شد.

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به بسته بودن تمامی مرزهای هوایی در اسفندماه اظهار داشت: صادرات بخشی از کالاها مانند میوه و سبزیجات که با هواپیما برای کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود، در آخرین ماه سال گذشته متوقف شد و از سوی دیگر مرز ترکیه اجازه عبور به کامیون‌های ایرانی برای ورود و خروج به این کشور و کامیون‌های ترک برای ورود به ایران را نمی‌داد و تنها رانندگان ترک می‌توانستند از ایران وارد این کشور شوند.

وی ادامه داد: بنابراین در اسفندماه سال 98، صادرات و واردات از مرزهای زمینی به اروپا قفل شده بود و این شرایط تاکنون ادامه پیدا کرده است. هرچند که صادرات از طریق بخشی از مرزهای ما مانند مرز رازی و از طریق ریلی در حال انجام است.

لاهوتی با اشاره به افزایش تقاضا برای صادرات ریلی، اظهار داشت: تعرفه استفاده از خدمات ریلی البته در این بخش رقابت‌پذیر نیست و شاهد برخی از سوء استفاده‌ها توسط افراد واسطه هستیم که قیمت را بدون دلیل برای صادرات به ترکیه افزایش داده‌اند.

رییس کنفدراسیون صادرات خواستار نظارت دقیق توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی شد و افزود: در شرایط موجود، راه‌آهن تعداد واگن‌های حمل کالا را افزایش داده و همکاری خوبی نیز داشته است و امیدوار هستیم که نظارت خود را بر قیمت‌های حمل نیز دقیق‌تر کند.

وی خاطرنشان کرد: البته حمل و نقل از طریق دریا خیلی دچار مشکل نشده است ولی به دلیل کاهش تقاضای جهانی به دلیل شیوع کرونا، حتما شاهد تاثیرات آن بر صادرات هم خواهیم بود و تصور می‌کنم شاهد تداوم کاهش رشد 17 درصدی صادرات اسفندماه، برای فروردین ماه 1399 هم باشیم.

لاهوتی ادامه داد: امیدوار هستیم پروتکل‌های بهداشتی امضا شده بین ایران و کشورهای مختلف هرچه سریعتر اجرایی و عملیاتی شود تا بتوانیم شرایط صادرات را به شرایط قبل از کرونا بازگردانیم.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی تصریح کرد: طی روزهای گذشته تردد کامیون‌ها از مرز عراق روان‌تر شد و براساس آماری که گمرک اعلام کرده است، بیش از 2هزار کامیون پشت مرز منتظر هستند تا کالاهای خود را وارد عراق کنند. امیدوار هستیم که موضوع ترکیه نیز حل شود تا صادرات ما به اروپا حل شود.

کد خبر 32962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =